Wat is de straf die een politiekorps kan krijgen bij 't illegaal bewaren van gefotografeerde kentekens?

Mochten ze daar ooit voor aangeklaagd worden.
Kan een politiekorps (danwel de hoofdverantwoordelijke voor 't illegaal opslaan van zulke gegevens) daar uberhaupt voor gestraft worden?

http://privacybarometer.nl/regels.php?r=45
"Het CBP oordeelde dat de politiekorpsen IJsselland en Rotterdam-Rijnmond 'willens en wetens' de wet overtreden door gegevens van automatische kentekenscans niet te wissen. Bij het scannen van de nummerplaten moeten kentekens die geen link met een strafbaar feit opleveren, direct worden gewist. Bij de twee korpsen gebeurt dat niet. Het korps Rotterdam-Rijnmond bewaard die gegevens zelfs 4 maanden."

Ter Horst en Hirsch Ballin vinden dat de politie juist wel over deze gegevens moet kunnen beschikken. Zo kunnen strafbare feiten worden opgespoord die pas 'later bekend' worden."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Straffen voor dergelijke feiten bestaan meestal uit een wijziging van de wet, met terugwerkende kracht wel te verstaan, waardoor de politie (of ander overheidsonderdeel) ineens toch gelijk had.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter Horst (zelf schuldig aan strafbare gedragingen tijdens haar burgemeesterschap) en Hirsch Ballin (IRT affaire iemand?) willen alleen maar een groter en onrechtmatiger vangnet creëren dan ze al in handen hebben. In die politiek wordt je voor dit soort feiten gepromoveerd, of krijg je nog een andere kans om het fout te doen, vaak met bonus. Bij de politie bestaat die kans ook, maar eveneens de door mij hiervoor genoemde kans dat je daden alsnog gelegitimeerd worden door nieuwe wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, personen in het korps kunnen hier niet strafrechtelijk voor gestraft worden. Wat wel kan is dat degene die verantwoordelijk is voor de beslissing om de gegevens te bewaren, verantwoordelijk gehouden wordt. Dit kan bijvoorbeeld een berisping betekenen. Bovendien kunnen sleutelfiguren, die de eindverantwoordelijkheid dragen, (gedwongen worden om te) vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt niets naar gedaan... Een waarschuwing op zijn hoogst... En dan mogen ze het niet, nooit meer doen... En dan gaan ze gewoon door, maar dan weten ze wel hoe ze het geheim moeten houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Dikke kletskoek Xinix. Is nergens op gebaseerd.