Wat te doen aan een auto die al 3weken voor de deur geparkeerd staat, eigenaars zijn op vakantie, en wonen hier niet in de straat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
niets, lekker laten staan, hij staat er goed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je geen wielklem kunnen laten plaatsen door de politie??
Ivana
10 jaar geleden
De weg is toch vrij om te parkeren? Als er geen kruis op staat met een nummerbordpaal mag iedereen rustig zijn auto laten staan. Waarom zou je je daar aan ergeren? Dan kan je je wel de hele dag aan van alles ergeren. Heb je alleen je zelf maar mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan jezelf daar aan ergeren omdat je dan als bewoner zelf moeilijk een parkeerplaats kan vinden in de buurt. En als familie en vrienden op bezoek komen dan 2 straten verder moeten parkeren...

Het beste antwoord

Niets aan te doen. Na een jaar als hij er nog zou staan, is het een wrak en dan kan de gemeente hem invorderen en verwijderen. Bij ons in de straat werden vaak auto's geparkeerd omdat het hier gratis was. Dus zetten mensen uit het centrum hier hun auto neer, soms langdurig, en ze namen de tram terug naar huis. Haalden de auto op, vroegen ze aan passanten of die wisten waar toch ook weer de ..... straat was en vonden dan met moeite de auto terug. Toen ik vroeg waarom ze dat zo deden: gratis parkeren in een veilige buurt! Wat wij, de hele wijk, hebben gedaan, is de gemeente vragen parkeermeters op te stellen om de parkeerdruk te verlichten. Eindeloos gedoe, veel krakeel. Maar nu zijn die parkeermeters er en die vakantieauto's zijn weg. Misschien kan de gemeente zoiets instellen bij jullie? Of parkeervergunningen voor bepaalde straten? Dan is het de politiek een duwtje geven. Of de wijk organisatie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niets. Als het openbare weg is, en de auto staat correct geparkeerd, kun je er niets tegen doen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je zou de mensen bij terugkomst natuurlijk wel vriendelijk kunnen vragen of ze de auto voortaan voor hun eigen deur willen parkeren als ze op vakantie zijn. Als je geluk hebt, hebben ze daar begrip voor. Maar tegenwoordig krijg je helaas eerder een grote bek terug.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook een briefje onder de voorruit doen, ik zou iemand nooit daarop aanspreken want ja, het is niet verboden! Hier in de buurt is een bushalte met een bijna directe lijn naar Schiphol. Toevallig is die plek de afspreekplek voor mij en twee collega's naar ons werk (niet op schiphol) en toen één van ons eens met de auto kwam en we met mijn auto vertrokken had ze een papiertje onder de voorruit: hier niet parkeren om de bus te pakken naar schiphol. Ik begrijp het wel want zoveel parkeerplaatsen zijn er nu ook weer niet maar wij hadden dus een hele andere, toevallige reden.
Poet
10 jaar geleden
Je toevoeging is niet respectvol. Je gaat er namelijk van uit dat ze er geen reden voor hadden om hier te parkeren terwijl ze die natuurlijk wel gehad hebben.
Ten tweede gaat je reactie er vanuit dat er een bepaalde morele norm is om niet voor andermans deur te parkeren. Die is er echter helemaal niet, ook al kan men het wel als vervelend ervaren dat je plots na jaren je eigen auto wekenlang niet direct voor je eigen deur kunt zetten. Bovendien is het zinloos want de kans dat ze de volgende vakantie weer exact daar parkeren is nihil.
bamibal
10 jaar geleden
Een vriendelijk verzoek heeft helemaal niets met een gebrek aan respect te maken.
Poet
10 jaar geleden
Als je dat zegt dan ga je er vanuit dat betroffene mogelijk weer bij jou voor de deur gaat staan terwijl hij voor zijn eigen deur plek heeft. Dat is belachelijk en dus niet vriendelijk.
Poet
10 jaar geleden
Je kunt wel zeggen dat je het erg fijn zou vinden als hij, zo mogelijk, een volgende keer niet daar zou willen parkeren voor lange tijd.
bamibal
10 jaar geleden
Dat is toch precies wat ik schrijf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons op de parkeerplaats stond een poos geleden telkens een grote bus van een bedrijf van iemand die een eind verderop woont. Ook daar is parkeerruimte, maar hij parkeerde hier, met als gevolg dat de bewoners van onze straat minder parkeerplek hadden (en veel minder draairuimte) Een buurvrouw heeft hem vriendelijk gevraagd zijn bus ergens anders te zetten, en hij heeft vriendelijk gezegd dat hij dat zou doen. Een poosje eerder hetzelfde met een ander busje van mensen verderop in de wijk. Het is een beetje kort door de bocht om er vanuit te gaan dat je een grote bek krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hadden dit soort probleem ook, met buren die 2 auto's hadden. Zij parkeerden dan ook allebei de auto's voor de deur. 1 voor hun door, 1 voor onze deur.
Ik vind dat er wel een morele norm is dat dit absoluut niet de bedoeling is.
Computoon
10 jaar geleden
Dat kun je vinden maar over de openbare weg heeft een particulier niets te zeggen, die parkeerplaatsen zijn van iedereen en er gelden alleen wettelijke regels voor. Anders zou iemand bijv. kunnen stellen dat hij zijn eigen auto voor zijn 'eigen' inrit mag parkeren en dat mag ook niet.
Een aantal jaren geleden zag ik in een paar straten hier verderop een asociale vorm van 'eigen rechter spelen': de bewoner had twee van die oranje verkeerskegels neergezet op de parkeerruimte voor zijn huis, kennelijk om 'zijn' 'parkeerterritorium af te bakenen. Als dit in een grote stad zou zijn geweest, denk ik dat die kegels niet lang op hun plaats zouden hebben gestaan.
Poet
10 jaar geleden
Stel dat je zelf op vakantie gaat zonder auto dan zet je je auto uiteraard voor je eigen deur neer. Dat wil toch iedereen. Maar als er bij jou voor de deur geen plek is dan zet je de auto ergens anders. Als er een plek is die normaliter niemand gebruikt dan zet je hem daar maar als dat er niet is, of ver weg, dan zet je hem bij iemand anders voor de deur. Kan niet anders. En ook dat is een plekj waarvoor je belasting betaalt. Als je dan terug komt en die mensen daar gaan je verzoeken om je auto voortaan voor je eigen deur te zetten hoe vind je dat dan? Vervelend natuurlijk want blijkbaar gaan ze er vanuit dat je dit zomaar doet. Ik zou daar inderdaad geërgerd over worden. Jij wellicht ook. Probeer het je maar eens écht voor te stellen. Bovendien mag iedereen zich volledig vrij voelen op te gaan en staan waar hij wil op de openbare weg en hoef je elkaar niet te belasten met verzoeken en wensen tenzij er écht iets aan de hand is - dat je een paar weken aan het revalideren bent of dat je net gaat verbouwen en dus graag dichtbij komt. Ik vind het iets anders dat je een dergelijke wens uit als je eerst echt weet hoe het zit en dan ook zeker weet dat die persoon een gelijkwaardig alternatief heeft.
Poet
10 jaar geleden
Maar het eerste deel vh antwoord was prima dus + & -
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee rikkierik die 'morele' dinges is er dus niet. Gut wat hebben wij een toestand gekregen in de straat toen we 3 mnd de auto van mijn ouders hadden die in het buitenland waren. We hebben zeven buren om de beurt aan de deur gehad die vonden dat we de auto niet voor hun deur mochten parkeren. Te gek voor woorden natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets heb ik een paar keer gehad bij een vriendin van me, waar je in de straat alleen in de lengterichting kunt parkeren. Ik ga mijn auto in en uit via de rolstoellift aan de achterkant, dus heb wat ruimte nodig achter mijn auto. In zo'n situatie parkeer ik dus indien mogelijk vlakbij een bocht, zo dicht mogelijk op de 5-metergrens. Als iemand dan toch nog achter me gaat staan, is die in overtreding. Toch doen mensen dat doodleuk, één keer stond er een knalrood gebakje op nog geen 10 tegen mijn achterdeur. Tegen de tijd dat ik had uitgezocht van wie de auto was en vriendelijk uitlegde dat ik zo mijn auto niet in kunt en of ze hem even weg kunnen zetten, kreeg ik diverse malen commentaar als "ja maar, normaal sta ik daar altijd", of "waar woon je dan, want ik hoop niet dat hij hier straks steeds staat", of: "dan had je hem daar niet neer moeten zetten". Eén keer klaagde een mevrouw dat het haar uitzicht belemmerde, want hij "stond hier nu al de hele dag" (2,5 uur in de namiddag). Maar, eerlijk is eerlijk: als ik daar daadwerkelijk wóónde, zou ik best wel rekening willen houden met het uitzicht van die oudere mevrouw die bijna de hele dag bij haar raam zat. En als één van de andere hoeken vrij is, parkeer ik voortaan niet meer bij haar voor de deur. Vriendelijk vragen en uitleggen kan dus best als je het echt hinderlijk vindt, maar bedenk wel dat iedereen gewoon mag parkeren op openbare parkeerplaatsen en op veel plaatsen langs de openbare weg.
Normaal gesproken niets aan te doen.

Veel gemeenten hebben wel een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) waarin iets staat over het parkeren van caravans in de bebouwde kom (vaak max. 3 dagen). Ik vraag me overigens af hoe dit te controleren is. Krijtstreep bij de wielen zetten en kijken of die nog in stand is na drie dagen?

Wrakken laten staan mag ook niet.

De oplossing zou zijn:
- een soortgelijke regeling voor personenauto's in de APV (maar dan heb je ook BOA's nodig om dit te controleren);
- parkeermeters (maar dan dupeer je de bewoners van de buurt zelf, tenzij je voor hen een ontheffingsregeling in het leven roept die weer gecontroleerd moete worden.)

Zo lang dit er niets is, is er niets aan te doen. 'Vragen' of 'briefjes neerleggen' aan voor-jouw-deur-parkeerders, waarom eigenlijk? De openbare weg is van iedereen en er bestaat geen recht op een particuliere parkeerplaats op de openbare weg voor je eigen huis. Zelfs niet voor je eigen inrit.

Misschien kan de gemeenten het parkeerbeleid vercommercialiseren: je hebt het recht op een parkeerplaats die uitsluitend voor jezelf bestemd is voor je eigen deur tegen (ik noem maar wat) euro 1000.- per jaar. Voor dat geld krijg je je ook nog een verkeersbord met kenteken en anderen mogen hun auto daar niet neerzetten. Hetzelfde idee als bij een invalidenparkeerplaats maar dan commercieel aangepakt voor alle auto's. Het geld zal binnenstromen..., toch?
Computoon
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Prima bijdrage dus + maar ik lees in de vraag dat het een incidenteel geval is en dat men daar normaliter gewoon voor de eigen deur kan parkeren. Deze acties zullen dus hier niet aan de orde zijn waarsch.