Mag een curator de spullen van je familie of vrienden in beslag nemen?

Stel dat je failliet gaat. Dan komt de curator en deze zal op al je spullen beslag leggen en verkopen. In het ergste geval raak je ook nog je woning kwijt en kom je op straat te staan.
Nu komt het: Als je dan bij een familielid of vrienden gaat wonen, mag de curator of een incassobureau (van de belastingdienst) dan via bodembeslag ook weer beslag leggen op alle spullen die in de woning staan waar jij op dat moment woont?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee, er mag geen beslag gelegd worden op spullen van 3den.

Maar een groot praktijk probleem is in zo'n geval meestal het aantonen wat van wie is, daarom kan het zo zijn dat er toch beslag gelegd wordt en dat jij via een kort geding bij de voorzieningenrechter moet bewijzen dat het niet de spullen van de schuldenaar zijn. Waarbij je het risico loopt dat je het eigenaarschap niet kan bewijzen.