Als je je moet verplaatsen tijdens je middagpauze, geldt deze dan nog als pauze?

Als je tijdens een middagpauze van een half uur je dient te verplaatsen van één werkplaats naar de andere, telt dit dan als pauze? Of kan je dan nog pauzeren na de verplaatsing bv.?
De regelgeving in de betreffende sector zegt dat er na 5 uur arbeidsprestatie een pauze moet voorzien zijn van minimum een half uur. De werkgever brengt in dat de verplaatsingstijd in feite geen arbeidsprestatie is en dus beschouwd moet worden als pauze. Als de werknemer (die nu bij verplaatsingen van een half uur geen tijd heeft om te eten) middagpauze wil nemen naast de verplaatsingstijd, eist de werkgever dat er een half uur langer gewerkt wordt.

Toegevoegd na 30 seconden:
het gaat over de sector Thuiszorg, in Vlaanderen (België)

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

De vraag is wie de initiatiefnemer is van de verplaatsing.
Wil jij als wernemer graag naar huis om daar te eten, dan is dat natuurlijk in je eigen tijd.
Wil de werkgever dat jij je in die tijd verplaatst, dan is dat ZIJN wens en is het dus ook op zijn kosten.

Wanneer de werkgever vindt dat het geen arbeidprestatie is, dan zou hij dus ook geen nadelige gevolgen kunnen claimen wanneer de verplaatsing NIET uitgevoerd wordt. Claimt hij die wel, dan is dat dus impliciet een erkenning van de geleverde prestatie.

Vertaal het ook eens naar een truck-chaufeur. Die wordt toch ook betaald voor de hele rit en niet alleen voor het laden op locatie A en het lossen op locatie B ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Idem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, lijkt mij een prima motivatie.

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van hoe e.e.a. beschreven staat in de cao of arbeidsovereenkomst.
Bij mij is het zo, dat reistijd tussen de filialen onder werktijd valt, maar waarschijnlijk ook omdat geen regelmaat is.
Ik kan me voorstellen dat in een sector waar dagelijks gependeld wordt tussen twee werkplaatsen, andere afspraken worden gemaakt.
jc54