Moet een offerte aan particulieren inclusief BTW zijn?

We hebben een offerte aangenomen. Hierop stond niets over BTW vermeld. Nu is de klus af, en krijgen we een rekening, waar 6% BTW extra in rekening wordt gebracht (Naast wat meerwerk wat niet bestaat ;)). Hij zei: Ja, de offerte was zonder BTW. Probeert hij me te belazeren? Of is het zo dat zonder uitleg, een offerte zowel met als zonder BTW kan zijn? WErkzaamheden wit uitgevoerd, voor een particulier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.2K

Het beste antwoord

Wanneer in een offerte aan een particulier BTW niet expliciet wordt genoemd, wordt het genoemde bedrag geacht ínclusief btw te zijn. Dit is verplicht.

Alleen bij ondernemers onderling mag (vanwege het verrekenen van BTW wat een particulier niet kan) het bedrag zonder BTW genoemd worden en is dat ook gebruikelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wet op de omzetbelasting:

Artikel 38

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf ondernemer geweest en heb voor zowel ondernemers als particulieren gewerkt, vandaar dat ik dit weet. Van zowel offerte als factuur had ik een aparte template voor particulieren en één voor ondernemers. Juist vanwege dat verschil: aanbieden en factureren ex. btw mag niet aan particulieren, terwijl het bedrag ex. btw voor een ondernemer juist het enige interessante is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje, weer wat gekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geleerd...

Andere antwoorden (2)

Het is niet netjes, maar zolang er geen BTW op een offerte staat, kan je ervan uitgaan dat het een offerte zonder BTW is.

Dit soort misverstanden zou een ondernemer echt moeten proberen te voorkomen, want niemand wordt hier blij van.

Misschien wilde hij het klusje zwart doen, maar omdat je aandringt op een factuuur heeft ie er BTW bijgezet zodat hij die netjes kan afdragen?

Want voor een wit betaald opdracht moet er namelijk toch echt BTW bovenop.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees net dat SuzyQ gelijk heeft:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=16&t=78210
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, dat geldt voor ondernemers onderling. Bij particulieren is een ondernemer verplicht aan te bieden tegen prijzen ínclusief btw. Als jij een spijkerbroek koopt en er komt ineens nog btw bovenop het bedrag op het prijskaartje, begin je toch ook te steigeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SuzyQ weet ook alles heh... :)
Ja, dat moet altijd inclusief BTW zijn, als het om particulieren gaat. Gebeurt dat niet, dan is het bedrijf dat je klus heeft uitgevoerd in overtreding. Offertes zonder BTW mogen alleen tussen bedrijven onderling.

Wat wel mag, is een offerte waar duidelijk vermeld staat, dat het het bedrag exclusief BTW is. In dat geval weet je waar je aan toe bent, en kun je zelf de uiteindelijke kosten berekenen. Als er niet vermeld staat, dat de kosten exclusief BTW zijn, mag je er als particulier vanuit gaan, dat het inclusief BTW is.

Er is hier geen enkel verschil tussen een prijskaartje in de winkel, of een offerte van een bedrijf. De prijzen van goederen in winkels, of advertenties gericht op particulieren, mogen ook niet ex BTW zijn.

Je hoeft die BTW dus niet te betalen, en natuurlijk ook niet het "meerwerk", dat niet vooraf is afgesproken. Hopelijk is alles schriftelijk vastgelegd, want met mondelinge afspraken, kun je weinig aantonen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon volhouden voor wat betreft die BTW! De "klusjesman" kan geen kant op, als hij een offerte heeft gemaakt, die niet volgens de regels is.
Prettige vakantie! ;-)