Kan je bijzondere bijstand aanvragen voor uittreksels van de burgerlijke stand, als je die nodig hebt voor de schuldsanering?

Het zijn noodzakelijke kosten, en vrij duur. Ik zit in de bijstand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Gewoon bellen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Voor zover ik weet, kan de gemeente zelf beslissen waaraan de B.B wordt uitgegeven, dus is moeilijk voor ons om dat te weten
anneliez
11 jaar geleden
Lijkt mij wel. Bijzondere bijstand is er voor "noodzakelijke kosten, voortkomend uit bijzondere omstandigheden". Een volgende voorwaarde is dat je er niet voor hebt kunnen sparen, bijvoorbeeld doordat de kosten onverwacht kwamen. Mij lijkt dat je aan dat laatste sowieso al voldoet zodra er (mogelijk) sprake is van schuldsanering.

Daarenboven - en daar gaat het je natuurlijk om - er zijn gemeentes die dit doen. Via internet vond ik twee vermeldingen (zie bronnen) maar het is lastig googelen omdat de combinatie van "bijzondere bijstand" en "uittreksel GBA" je naar talloze sites van gemeentes voert. Maar het wordt dus gedaan. Je gemeente is er dan niet toe verplicht, maar ik zou het om eerlijk te zijn vreemd vinden als dit niet zou worden toegekend. Lijkt me een beetje in de lijn van vergoeding van de eigen bijdrage voor gesubsidieerde rechtshulp, en dat is ook al sinds jaar en dag iets wat eigenlijk standaard op toekenning kan rekenen.

Maar wat bedoel je met dat 'jouw' sociale dienst al snel "nee" zegt? Heb je dan een officiële aanvraag gedaan, of vraag je dan vantevoren - bijvoorbeeld telefonisch - of toekenning hiervoor mogelijk is? Ik zou altijd een officiële aanvraag doen, dan dwing je ze om een zorgvuldig besluit te nemen, want daar zijn ze dan krachtens de algemene bestuurswet gewoon toe verplicht. Bovendien kun je alleen bezwaar maken na een formeel besluit, dus met een telefonische afwijzing of de suggestie dat het waarschijnlijk afgewezen zal worden, kun je zelf ook nog eens helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar heb je recht op, contact met je contactpersoon en die gaat het uitzoeken, laat kopieen maken van de bewijsstukken(waarom heb je het uittreksel nodig), het kan wel een tijdje duren, maar je hebt er recht op!
Laat vooral zien dat je gemotiveerd bent om uit de uitkeringssituatie uit te komen, maar blijf wel kritisch als je verzoek wordt afgewezen, je kan er een klacht erover indienen. Als je door betaling van het uittreksel in de schulden komt, moet sociale zaken meer moeite doen op kosten van de gemeente en dat willen ze niet in deze tijd.