Hoeveel wagens mag je per gezin/woonst parkeren op straat?

Mijn vraag komt voort uit een ergernis.
Mijn buurman heeft 5 wagens, voor een huishouden van 3 waarvan maar 2 een rijbewijs hebben. Mijn buurman en zijn dochter vinden het tof om alle 5 wagens op straat te parkeren, terwijl ze een garage + oprit hebben om 2 auto's te stallen. Dit maakt dat een ander buur en ik of eventueel iemand anders zijn of haar auto kwijt kan op die vrijgekomen plaats.

Dit is toch veel te zot voor woorden? 5 wagens in een sociale woonwijk, voor amper 2 personen die rijden. De helft van de tijd staan de overige 3 auto's dus te staan op straat.

Heb soms enorm zin om een pot verf over de wagens te gieten, of met een schroevendraaier golven maken op de carroserie.

Anyhow.. Waar kan ik terecht? Iemand suggesties?
Hun aanspreken heeft geen zin.. die gooien zelfs geen kinderfietsen of speelgoed weg van 20 jaar terug.

Kan ik überhaupt wel iets doen tegen dit waanzin? Gemeentehuis? Politie?

Ik ben echt hopeloos, soms moet ik in de straat achter ons gaan parkeren en via een donker paadje terug naar huis lopen.

Met vriendelijke groetjes :(

PS: ik woon in België.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
17.5K

Antwoorden (2)

Sorry, je kan nergens terecht want in het wetboek staat er geen wet over
en het is geen goed idee om met een pot verf de wagens over gieten, of met een schroevendraaier golven maken op de carroserie want daar bereik je niks mee
en in nl of be zijn de regels hetzelfde: Ze zijn er niet

Oh en zie bron voor meer info.

Sorry ik iriteer mij ook kapot daaraan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is dat irritant, zeker als mensen wel eigen terrein hebben waar ze op zouden kunnen parkeren (garage, oprit) en dat niet gebruiken en wel alle vijf de auto's (en dat is ook veel!) op straat parkeren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet mag. Als er ter plekke geen parkeerverbod geldt, ze geen uitrit blokkeren etc., mogen je buren hun auto's gewoon in de straat parkeren.

En om heel eerlijk te zijn klinkt ik "hopeloos" voor mij nogal overdreven. Ik weet niet wat precies het probleem is met een stukje verderop moeten parkeren? Als u moeite heeft met lopen, zijn daar wel voorzieningen voor maar dat staat los van wat de buren doen.

Het enige wat je kunt doen in zo'n situatie, is toch echt de buren zelf benaderen. Het gaat hier om simpel menselijk fatsoen en elkaar - in letterlijke zin - wat ruimte gunnen. Dat is niet iets wat je kunt of moet willen regelen via de juridische kant, maar vraagt om een menselijke benadering.

Als je deze mensen nog niet eerder hebt aangesproken, kan het zomaar zijn dat zij zich niet realiseren dat ze hinder veroorzaken. Dat zou dus stap één zijn. Mogelijk zijn ze best bereid om bijvoorbeeld de auto's die ze niet veel gebruiken, wat verder weg te parkeren om de buren tegemoet te komen. Probeer daar redelijke afspraken over te maken met elkaar.

Kom je er samen niet uit, dan zou je bemiddeling moeten regelen. In Nederland kennen we in sommige plaatsen de buurtbemiddeling, die houden zich speciaal bezig met dit soort zaken. Alle buren die er belang bij hebben, worden dan uitgenodigd voor een gesprek samen met een bemiddelaar. Misschien kunnen jullie zelf iemand vinden die geen belang heeft in deze zaak (dus neutraal is) en die bereid is om dit te doen. Misschien is er ook een wijkagent of buurtregisseur of het Vlaams equivalent daarvan die daar een rol in kan spelen.

Werkt dat allemaal niet, dan zou je als buurtbewoners bij de gemeente de parkeerproblematiek aan kunnen geven en wordt er mogelijk een vergunningensysteem ingevoerd voor de buurtbewoners. Zo werkt dat tenminste in Nederland. Meestal zijn mensen daar echter niet blij mee, omdat het veelal voor iedereen dan duurder wordt. En er zijn ook nog wel manieren te verzinnen waarop je druk kunt uitoefenen op je buurman die op zich legaal zijn, maar die ik toch zou afraden. Je moet misschien nog wel een hele tijd met elkaar verder, en je woont vlak bij elkaar. Dat lijkt mij een reden om de onderlinge relatie zo goed mogelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
+ Allicht zijn ze dan inderdaad bereid te vinden om iig de minst gebruikte auto's in garage en op de oprit te zetten.