Hoe komt het dat er ontzettend veel nederlander een appartement willen huren in de grensstreek in Belgie? Wat is het verschil tss huurwetgeving b- nL?

huren , verhuren appartement nederlanders

12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

In België zijn de huurders ook beter beschermd als in Nederland.

Meestal heeft men een 3 keer 3 jaren contract.
Als men in het eerste jaar weg wilt dan moet men drie keer een maandhuur aan boete betalen.
In het tweede jaar twee maanden
In het derde jaar 1 maand huur aan boete.

Meestal word er een borg gevraagd.
Deze moet wettelijk op een geblokkeerde rekening worden gezet.
Ik schrijf wettelijk verplicht de borg cash in hand geven raad ik je niet aan.
De borg betaal je aan de bank waarna beide partijen tekenen voor de geblokkeerde rekening.
Maximaal is deze groot twee maanden huur.

Er wordt een bestek opgemaakt.
(Toestand van de woning en meubilair wordt daarin vastgelegd)
Als je weggaat wordt eventuele schade met behulp van het bestek vastgesteld. Schade wordt van de borg afgetrokken.

Zijn beide partijen hierover eens dan word de geblokkeerde rekening vrijgegeven. Zo niet dan zal men het moeten uitvechten via de vredesrechter.

Vaak wordt er ook een voorschot per maand gevraagd voor gas elektra en water. Een eindafrekening volgt dan eind van de periode/jaar. In dit geval betaal je dus niet zelf gas en elektra en dergelijke maar betaal je de verhuurder. Heeft soms ook een nadeel dat je geen goed zicht erop hebt.
Voordeel voor de verhuurder is dat hij niet met onbetaalde rekeningen blijft zitten.

Vaak wordt de huur door een immo bureau geregeld.
Deze int de huur en andere administratieve rompslomp voor de verhuurder. Dat is dus een tussenpersoon.
Maar ook privaat wordt er verhuurd dus rechtstreeks door de eigenaar.

Een goede bron is een huurdersbond.
Daar kun je voor ongeveer 15 euro per jaar lid van worden. Je kunt daar terecht voor advies en juridische hulp als je een huurconflict hebt.

In België is dus de huurder meestal in het voordeel.

Soms is men in België wantrouwig als je geen Belgische inkomsten hebt. Het gebeurd nogal eens dat een huurder na huurachterstand met de noorderzon verdwijnt.
En loonbeslag voor een Belg doen op een Nederlands loon is wat complex.

Immo bureaus zijn van oorsprong commerciële bureaus.
Daarentegen zijn onze Nederlandse woningbouwverenigingen vaak van oorsprong er zonder winstoogmerk. Dat vind je vaak ook terug in hun gedrag.

Zijn nog wel meer verschillen maar denk dat dit de voornaamste zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een andere reden is gezinshereniging.

In Nederland gelden voor de Nederlander de (strenge) Nederlandse wetgeving. In België gelden voor de Nederlander de Europese wetgeving en dat is makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Belgie is belastingvriendelijker als je een eigen bedrijf hebt in Nederland en vroeger kon je de grootste huizen huren voor weinig geld