Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn achternaam wijzigen?

Hallo Iedereen,

Ik zit al tijden met een probleem.
De achternaam die mijn vader draagt staat in het dorp waar ik woon als crimineel, en daar wil ik vanaf.
Hoe kan ik nu mijn achternaam wijzigen naar die van mijn moeder?
Waarschijnlijk zal mijn vader geen handtekening daarvoor zetten, maar volgens mij telt mijn handtekening alleen?
(De wet is aangepast, vandaar dat ik het hier vraag, dat weet ik allemaal niet.)

Ik ben 14 jaar, en mijn moeder is akkoord.

Groetjes,
Mike

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
630
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Off topic nog even een reactie van mij op je profiel: je geeft aan dat je uit een klein dorpje (A***n) komt, misschien is het i.v.m. je privacy verstandig om dat te wijzigen. Het is soms een kleine wereld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moeder kan de aanvraag doen, tenminste als zij ouderlijk gezag over jou heeft. Je kunt niet zomaar elke achternaam kiezen, maar de achternaam van je moeder aannemen zou geen enkel probleem moeten opleveren.
De aanvraag zelf kun je doen bij het Ministerie van Justitie. Er is online een mooie PDF folder in te zien en ook het aanvraagformulier kun je in PDF downloaden.

Zie bron voor de PDF.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan, zie de bron voor hoe dat moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding