Waarom gebruiken wij hier nog steeds plastic draagtasjes en geen papieren zakken zoals je in Amerika vaak ziet?

Het zou toch veel millieu vriendelijker zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

omdat in Nederland niet iedereen een auto heeft
en vaak dingen op de fiets of lopend vervoerd worden
in de regen houd geen papieren zak, ook die met handvaten het niet uit.
ik denk dat dat niet de enige reden zal zijn maar wel mijn reden om toch voor plastic te kiezen.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mja, dat lijkt me een compleet antwoord. +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Ik gebruik een gewone stevige fietstas. Niet zo'n slap hangding, maar een stevige met handvat die je ook gewoon kunt neerzetten. Die tas hang ik met twee haken aan de zijkant van de bagagedrager. Bij het winkelcentrum haak ik de tas los, zet hem in het winkelwagentje, en volgooien maar. Voor wanneer ik iets meer koop, ligt er onderin die fietstas een opgevouwen grote PVC-tas. Ook van plastic. Maar diezelfde PVC-tas gebruik ik al een jaar of zes, zeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de fiets en lopen,die mensen zijn er ook zat,al heb ikzelf een auto.goed dat je daaraan denkt.

Andere antwoorden (6)

Omdat plastic draagtasjes doorgaans van gerecycled plastic worden gemaakt. En vergeet niet dat je voor papieren tassen bomen moet kappen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eef;

Absoluut waar en daarom maken wij zo min mogelijk van die PVC-tasjes maar van gewone stevige boodschappentassen gebruik. Maar papier zou wat mij betreft die plastic wegwerpdingen mogen vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De plastic tasjes worden van materiaal gemaakt wat volledig en zonder halogenen verbrandt, het is dus GEEN PVC maar meestal PP (polypropyleen), het maken van zulke zakjes kost minder energie dan papieren zakken
(grondstof is aardgas).
Zolang de plastic zakken maar weer in de vuilverbranding of recycleplasticbak belandt is plastic een betere keuze als papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn een maatschappij die overal achteraan holt.
Wel gillen over het milieu en zuinig zijn, maar gaan heel slordig boodschappen doen zonder tas. !!!!!
Zolang de regering dit niet gaat verbieden zal het helaas zo blijven. Waar daar zit het probleem.!!!!!!
Als iedere inwoner gewoon de tasjes gaat weigeren dan waren ze heel snel verdwenen.
Dus Nederlanders steun dit goede doel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een hardnekkig misverstand dat papieren zakken in alle gevallen milieuvriendelijker zouden zijn. Als papieren zakken niet bij het oud papier worden gedaan, maar bij het gewone afval (wat in de praktijk nou eenmaal meestal gebeurt), dan worden ze verbrand. Bij het verbranden van papier komt o.a. het giftige koolmonoxide vrij. Bij het verbranden van PE-zakken komt in principe alleen
waterstof, koolstof en zuurstof vrij (mits volledig verbrand).

PVC geeft bij verbranden weer wel giftige chloorgassen vrij bij verbranding. Het is niet voor niets dat tegenwoordig de draagtasjes van PE worden gemaakt ipv PVC, mede onder druk van milieuorganisaties en politiek.

Het recyclen van papier of plastic is natuurlijk nog beter, daarbij komen geen giftige gassen vrij. Papier is makkelijker te recyclen dan plastic. Maar nog vele malen milieuvriendelijker is natuurlijk gewoon je eigen boodschappentas gebruiken. Als de kassa's voortaan 5 euro voor plastic tasjes gaan vragen, dan leren we vanzelf wel die boodschappentas niet te vergeten...

Toegevoegd na 8 minuten:
En waarom plastic en geen papieren zakken? Laat één keer een diepvriesartikel iets te lang in die tas zitten, til de tas op en al je boodschappen liggen op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou die creativiteit is niet voor mij weggelegd! Ik gebruik hem gewoon als prullenzak en ik probeer wel elke keer dezelfde tas vaak te gebruiken. Ook over mijn zadel zit er altijd 1tje