Ik heb mijn auto verkocht en heb nu opeens problemen, wat zijn mijn rechten?

Hoi allemaal ik heb een klein vraag afgelopen vrijdag heb ik mijn polo verkocht aan ern jongedame , toen ze kwam heb ik der alles verteld wat ik wist over de auto dat die km 366.xxx en dat we 4 nieuwe banden eronder hebben gezet nieuw en dat we paar dingen hebben vervangen van.olie tot aan de armen. Dat vond ze super ze heeft toen een proefronde gereden en drna zijn we ong 15 km verder opgeteden naar een primera niks aan de hand. Die dag zelf ben ik nog met de auto naar werk gereden ong 50 km verder op helrmaal normaal als altijd , na alles te hebben overgrschreven en betaald heeft ze me thuis afgezet en is ze weggereden zonder enige problemen. Word ik vandaag zondag rond 6 uut gebeld door de zelfde dame dat de auto na 3 opeens stil is gestopt op de weg en dat ze de anwb hebben gebeld en dat ze de startblokken moeten vervangen en die kosten 500 euro en dan wilt ze dat ik haar helft van het bedrag geef dat ze heeft befaald . Ik heb nog nooit in deze 3 jaar dat ik de auto had enige problemen gehaf met de auto startblokken hebben we vervangrn afgelopen jaar daar heeft zd okk bewijs van gekregen en vindt het gewoon raar. Hebben jullie enige tips wat k het beste kan doen? Groetjrs
3 dagen*

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
taillie
3 jaar geleden
moeten wagens bij verkoop niet naar de keuring in NL? volgens mij hoef jij helemaal niets te doen, auto is verkocht in de staat die hem op dat moment bevindt, is gewoon pech voor de dame
ronron1212
3 jaar geleden
Wat zijn startblokken dat nog nooit van gehoord in een auto.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 dat is het startmotor dacht ik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb echt geen idee , ik heb zelfde de auto in eind augst nog laten nakijken door een autogarage voor mankementen en alles was goed . Dus begrijp niet zo waar opeens dat vandaan komt . En de apk is van juli 2020 en daar was ook niks mis met de auto.
ronron1212
3 jaar geleden
@joliekbn dat weet ik niet dat is wat jij denkt maar een startmotor zet een auto op de snelweg niet stil
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212 Ja ik weet dat mijn broer werkt met auto's en hij vond dat al zo raar , hij zei meteen al dat het niet kon . Dus vindt raar dat de man van de anwb dat zegt en dat zij mij na 3 dagen erover belt .
ronron1212
3 jaar geleden
@Jolikbn Heb je die man van de anwb dan gesproken en heb je de rekening van de garage gezien?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Heb jij echt niets verzwegen en ben je eerlijk geweest. Was de auto echt in orde bij de verkoop?
Vette pech voor de dame in kwestie. Dat weet je van te voren bij kopen van een particulier. Garantie is er niet.
Jij hoeft niets te doen.

Antwoorden (1)

Zie onderstaande, bezien vanuit de positie van iemand die een auto koopt bij een particulier. Hierin staat wat de koper moet bewijzen als ongemakken optreden. Iemand die een auto koopt bij een particulier heeft niet dezelfde rechten als een koper bij een garage.

"Koop jij je auto bij een particulier, dan geldt deze bescherming niet. De bewijslast komt dan bij jou te liggen. Dit betekent dat je twee dingen zal moeten bewijzen:

het gebrek aan de auto bestond al toen je de auto kocht;
de verkoper wist van het gebrek af toen hij de auto verkocht.

In de praktijk blijkt vaak dat het ontzettend moeilijk is om dit aan te tonen.

Er zijn mogelijkheden!
Hoewel het niet makkelijk is, is het niet onmogelijk om te bewijzen dat het gebrek aan de auto al bestond toen je de auto kocht. Daarvoor kun je een onafhankelijk specialist, bijvoorbeeld een dealer of garagehouder, inschakelen. Zij kunnen met hun expertise goed inschatten hoelang het gebrek al aanwezig moet zijn geweest. Vraag of zij bereid zijn om voor jou op papier te verklaren dat het gebrek al bij aankoop van de auto aanwezig was.

Bewijs vinden dat de verkoper al op de hoogte was van het gebrek van de auto is vaak een stuk lastiger. Hij heeft wel een informatieplicht en moet gebreken waarvan hij op de hoogte is melden bij de verkoop. Maar de particuliere verkoper wordt niet als specialist gezien. Dat betekent dat je moet aantonen dat hij zeker van het gebrek op de hoogte was. Het is niet voldoende om te zeggen dat hij het had kunnen weten. Als je kunt bewijzen dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek, dan heeft hij niet aan zijn informatieplicht voldaan en sta je sterker (...)"

Als jij alles juist en volledig hebt verteld wat jou van de auto bekend was en dat tijdig hebt gedaan, dan zijn alle kosten die na de koop mogelijk optreden voor de koper.
Computoon