Hoe cotroleer ik de door mijn advocaat berekende griffiekosten?

Toegevoegd na 3 minuten:
Na aanvraag hiervan kreeg ik wel kopieën van het hof over kosten eigen bijdrage van kort geding, hoger beroep enz, maar toen ik om bewijzen van griffiekosten vroeg werd mijn advocaat zowaar pissig en vroeg mij of ik dacht dat hij mij oplichtte !?!?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, m'n laatste bijdrage voor griffiekosten was 299.00 euro.

Het beste antwoord

Dat hoef je niet te controleren, want daar zijn gewoon vaste tarieven voor. Je advocaat berekent die kosten ook niet, de rechtbank doet dat. Maar omdat jouw advocaat voor jou de communicatie met de rechtbank doet, is de rekening eerst naar hem gestuurd. Als je zonder advocaat naar de rechtbank gaat krijg je die rekening gewoon rechtstreeks van de rechtbank.

Een overzicht van de tarieven kun je bijvoorbeeld vinden op deze site:
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/Pages/default.aspx

Ik begrijp uit je omschrijving niet helemaal hoe de situatie nu ligt, of de kosten al voldaan zijn en door wie en wat voor factuur je nu hebt ontvangen van je advocaat of of je die überhaupt hebt ontvangen. Als de rechtbank de factuur van de griffiekosten niet rechtstreeks naar jou stuurt maar naar je advocaat, moet die er natuurlijk wel zorg voor dragen dat jij die factuur uiteindelijk ontvangt. Het is bij veel zaken wel zo dat de rechtbank de zaak pas in behandeling neemt als de griffiekosten zijn betaald. Ik zou me kunnen voorstellen dat een advocaat dan misschien een kenmerk doorgeeft aan een cliënt zodat die alvast kan betalen in afwachting van de post van de volgende dag met (een kopie van) de originele nota. Hoewel in theorie in dit digitale tijdperk een document zo ingescant en doorgestuurd is, kan niet iedereen even goed omgaan met deze digitalisering. Iets anders weet ik zo snel ook niet: als er iets betaald dient te worden, moet daar een factuur van zijn.

Een eigen bijdrage (voor kosten van rechtsbijstand bij gesubsidieerde rechtsbijstand?) is trouwens wel iets heel anders dan griffiekosten. Griffiekosten betaal je altijd, ongeacht of je gebruik maakt van rechtsbijstand of niet. Er bestaat wel - afhankelijk van het soort zaak - een apart tarief voor mensen met een laag inkomen en geen vermogen. Jij maakt gebruik van aan advocaat, dus ik neem aan dat die deze dingen ook regelt voor je als je ervoor in aanmerking zou komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles is voldaan aan advocaat, het kromme blijft dat ik aan hem gestuurde facturen niet krijg, dus in feite kan hij berekenen wat hij wil aan mij, maar ik ga eens die site checken, dank daarvoor.