Is het legaal om citaten vanuit iemand anders naam te verzinnen?

stel, ik zet online dat Mark Rutte heeft gezegd dat hij vind dat alle homo’s het land uit moeten. Dit is natuurlijk niet waar, maar is het strafbaar om een citaat te verzinnen en te beweren dat iemand dat heeft gezegd? Zelfs als uit de context te blijken valt dat het pure onzin is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@xleonie533, Degene die zoiets doet en denkt leuk te zijn is iemand met een zieke geest en weet niet wat fatsoensnormen zijn. Het is in ieder geval beneden peil. Zegt wel iets over degene die denkt plezant te zijn ten koste van een ander. Als er aangifte gedaan moet worden zal de Premier zelf een klacht in moeten dienen. Hem kennende doet hij dat zeker niet. Hij haalt zijn schouders op voor op internet-toetsende idioten. Wij zullen dus nooit weten hoe een rechter hierover denkt.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@JoanDArc totdat er een andere idioot...sorry...premier komt m, die wel aangifte doet.

Antwoorden (1)

Iemand kan gestraft worden voor laster wanneer hij smaad of smaadschrift pleegt, terwijl hij weet dat het te laste gelegde feit in strijd met de waarheid is. Dit te laste gelegde feit hoeft niet per se strafbaar te zijn, het kan ook iets anders zijn dat het slachtoffer in een slecht daglicht stelt.
Gemakkelijker gezegd: iemand kan worden gestraft voor laster wanneer hij iemands goede naam beschadigt doordat hij die persoon ergens van beschuldigt, terwijl hij weet dat dit niet waar is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die posters ophangt waarop staat: “Piet Jansen is een verkrachter” of “Mark Rutte heeft gezegd dat hij vind dat alle homo’s het land uit moeten” terwijl hij weet dat dit niet waar is.
De context waarin je het plaatst zal dan bepalen of een rechter het ziet als een geintje.