Als je in belgie als student bent ingeschreven moet je dan gemeentebelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Als je Nederlander bent en je domicil in Nederland is en gewoon op een Belgische school staat ingeschreven dan hoef je geen belastingen te betalen.
fremar
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
En hoe zit het dan als de woonplaats in Belgie is? Als de woonplaats in Nederland is zijn de regels voor de belastingen voor een student in principe hetzelfde als voor alle andere inwoners in Nederland. Als de woonruimte een zelfstandige woonruimte is moet er gewoon gemeentelijke belasting worden betaald, hetzij door de huurbaas, hetzij door de student. Wel of niet studeren in Belgie is hierbij niet van invloed.
fremar
9 jaar geleden
Bent u belg of nederlander?
Als je als student zelfstandig iets huurd zal je belastingen moeten betalen in je woonplaats.
Er is een wezenlijk verschil tussen ingeschreven zijn als student of als student een kot of kamer huren (of een tweede domicilie hebben).
Een persoon die ingeschreven is als student aan een Belgische hogeschool of universiteit zal nooit gemeentebelasting betalen. Voor studenten die een tweede domicllie hebben (bvb. kot of kamer) kunnen gemeenten vrij bepalen of ze die al dan niet heffen. Als je wil weten of je dat in jouw studentenstad moet betalen, neem je best contact op met de stads/gemeentediensten.
Bovendien kan er ook een belasting op een tweede verblijf worden vereffend. Dat is een belasting die wordt opgelegd aan eigenaars of huurders van dat pand die het als een tweede verblijf gebruiken. Normaal worden studenten vrijgesteld van zo'n belasting, maar dan moet je als huurder wel bewijzen dat je ingeschreven bent aan een onderwijsinstelling in België. Zo krijgen kotbazen/eigenaars een fikse korting. Als je nalaat om een inschrijvingsdocument voor te leggen, dan kan de eigenaar je 750 euro laten ophoesten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ter verduidelijking: ingeschreven zijn als student is niet hetzelfde als ingeschreven zijn als student en een kot, kamer of tweede verblijf huren.