Is het wettelijk verboden om te fietsen zonder het stuur vast te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K

Het beste antwoord

Inderdaad staat er nergens in de wet dat deze handeling als zodanig verboden zou zijn.

Maar er bestaat wèl een zo genoemd 'kapstok artikel' in de Wegenverkeerswet, de WWV.

Aan Artikel 5 WWV kan men elke, eventueel gevaar opleverende verkeerssituatie, als aan een kapstok 'ophangen'

Art 5 WWV zegt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Op grond van dit artikel is het verboden zich zonder het stuur in handen te hebben, per fiets op de openbare weg, voort te bewegen..gewoon omdat het gevaar kàn opleveren voor de overige weggebruikers.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al kan dat artikel alleen opgelegd worden als er ook daadwerkelijk sprake is van gevaar of hinder. Dus bij bv slingeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de weggebruiker zich zodanig gedraagt dat hij een gevaar of hinder KÀN opleveren, kan hij worden bekeurd. Dus het is NIET de vraag of hij daadwerkelijk hinder of gevaar veroorzaakt. Groet, Ton

Andere antwoorden (2)

Nee er staat nergens dat het verboden is. Als je maar geen gevaar of hinder voor andere veroorzaakt anders kan je art. 5 wegenverkeerswet ten lasten gelegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verboden, maar ik zou gewoon een éénwieler nemen dan heb je ook niets met dat stuur te maken.