Is roken op een basisschoolplein verboden?

Tussen alle moeders die op hun kinderen staan te wachten als de school uitgaat, staat er regelmatig een vader (binnen het hek) die een sigaret opsteekt. Is het schoolplein een openbare ruimte en mag je daar wel roken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag. Het is natuurlijk buiten. Maar als het niet verboden is, dan zou dit wel moeten aangezien je tussen de kinderen staat.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat hangt af van de huisregels van de desbetreffende school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet. Bij ons op school ook niet. Ik zit op het voortgezetonderwijs. Ze doen dat omdat kinderen dan ook niet gaan roken. Daar is ooit een test voor geweest dat als je tussen 12 jaar en 18 jaar gaat roken dat je dan rond je 40ste al geheugen verlies krijgt
HeerVoldemort
10 jaar geleden
"Ze doen dat omdat kinderen dan ook niet gaan roken."
Wat een gezwam... Kinderen gaan toch wel roken, of in ieder geval het proberen. Maakt niet uit of iemand zegt dat het wel of niet gezond is, of dat iemand het wel of niet doet.

Het beste antwoord

Een schoolplein is geen openbare ruimte, in de zin des woords, waar niet gerookt zou mogen worden, omdat het buiten is. Dus officieel zou er gerookt mogen worden, maar erg sociaal is het niet en al zeker geen voorbeeld voor de jeugd. De schoolleiding zou betreffende persoon op aan kunnen spreken en hem verzoeken voortaan alleen buiten het schoolplein te roken.
jc54
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij mag je daar gewoon roken want er staan ook regelmatig leerkrachten te roken alleen ze letten er natuurlijk wel op of geen kinderen staan te roken

Toegevoegd na 52 seconden:
en het hangt natuurlijk of bij welke school je staat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland is dat (nog) niet verboden, hoewel sommige instanties als het Longfonds en Stivoro dat erg graag zouden willen. In Vlaanderen geldt sinds het schooljaar 2008-2009 een algemeen rookverbod op scholen inclusief het schoolplein, daar moeten wachtende ouders dus uitwijken.