is er een mop die strafbaar is ?

zijn er moppen die stafbaar zijn als je die op een site zet of gewoon vertelt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Wat in elk geval strafbaar is als je in Thailand bent is koning Bhumibol te beledigen. Vertel in dat land een mop over hem, en je wordt geheid opgepakt. Bronnen:
- http://www.eo.nl/tv/blauwbloed/artikel-detail/11-jaar-cel-voor-belediging-thaise-koning-bhumibol/

Antwoorden (4)

Je mag hierin godzijdank in Nederland vrij ver in gaan. Je hebt het dan over de vrijheid van meningsuiting die verankerd is in de grondwet. Maar er zijn beperkingen die te maken hebben met belediging, kwetsen van (religieuze) gevoelens. De vrijheid van meningsuiting is dus niet absoluut, net als de meeste andere grondrechten. Zo zijn belediging en smaad onder bepaalde omstandigheden strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je dan wel een voorbeeld moet noemen want dit is te vaag. Wat voor soort mop zou strafbaar zijn, op welke manier en wat is de straf. Dit is geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit ook erg vaag. Ook omdat er staat, belediging en smaad, maar dat is een andere richting dan een mop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LGA... het gaat hier over strafbaar zijn. Wanneer ben je in Nederland strafbaar bij een mop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij waren die religieuze gevoelens een tijdje geleden al geschrapt.
Moppen worden niet met name genoemd in de wet. Moppen vallen uiteraard wel onder de Nederlandse wetgeving wat betreft smaad, ophitsing, discriminatie, vrijheid van meningsuiting, etc.

Waar die grens vervolgens ligt is uiteindelijk aan de rechter. Eerst moet iemand je aanklagen omdat je een heel foute mop verteld hebt, dat moet dan ook nog eens bewezen zijn dat jij die mop vertelde, en niet je broer; en dan kan de rechter zich erover buigen of dat mocht of niet, en of je daardoor strafbaar bent.

En dat kan alle kanten op gaan. Denk bijv aan Wilders die dingen roept. De helft van de Nederlandse juristen had hem al veroordeeld, de andere helft vindt nog steeds dat hij niets fout gedaan heeft.

Dat zal ook gelden voor jouw foute mop. Wat ik te ver vind gaan, kun jij juist heel leuke humor vinden. Of wat op zich wel een leuke mop is, kan tegelijkertijd discriminerend of stigmatiserend zijn voor een bepaalde groep, of een persoon, en als daar iemand bij zit die je aanklaagt, ben je 'overgeleverd aan' de (onafhankelijke) rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cabaretier is heel snel discrimineren of stigmatiserend en er zitten getuigen zat in de zaal maar wordt er ooit eentje aangeklaagd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zeker. Of ze dan vervolgens een straf gekregen hebben weet ik niet. Denk ook nog eens terug aan die cartoontekenaar (ben zijn naam even kwijt), die opgepakt werd, aangeklaagd is. volgens mij uiteindelijk niet veroordeeld, maar dat had theoretisch dus best gekund. http://www.nujij.nl/overig/cabaratire-aangeklaagd-om-schoonmoedergrappen.6513777.lynkx
http://partyflock.nl/flocktopic/23942:Cabaretier_aangeklaagd.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/20275888/__Paul_de_Leeuw_aangeklaagd__.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn antwoord en stukje over entertainment en satire. Of Paul daadwerkelijk is aangeklaagd en gestraft is mij niet bekend. Het schoonmoederverhaal is nog zoiets: dat zou in Nederland geen poot om op te staan hebben, in Amerika gebeuren wel gekkere dingen maar ook hier geen bewijs over een straf en helaas gaat de vraag toch echt over straffen en ik vind ook dat je het bij Nederland moet houden want we hebben al een reactie over de koning van Bhumibol! Theo Maassen is wel een heel vreemd voorbeeld, het gaat hier om een mop en jij komt met een cabaretier die zijn hand in de broek van een vrouw stopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nu juist de strekking van antwoorden op de vraag: het is pas strafbaar als je veroordeeld wordt, en je kunt pas veroordeeld worden als iemand een aanklacht indient. Wb de buitenlandse voorbeelden: staat niets over NL in de vraag, maar laat ik antwoorden over Theo Maassen. Je kunt het leuk vinden of niet, gepast vinden of niet, maar hij bedoelde het als grap. En 100% zeker, lachten bijna alle mensen in de zaal, al dan niet besmuikt. Net zoals ze dat doen bij randje-discriminerende grappen. Feit is dat Theo Maassen een grap maakte, die die vrouw niet kon waarderen, hem heeft aangeklaagd, en hij is dus veroordeeld. Ideaal voorbeeld dus bij de vraag. Een mop hoeft niet taalkundig te zijn. Maar exact hetzelfde zou gelden voor gesproken 'foute' moppen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, nee. De vraag ging over een mop die je zelf vertelt of op een site zet en jij trekt dat door naar Theo Maassen die zijn hand in de broek van een vrouw steekt op het podium voor tv!
Bedreiging en majesteitsschennis is, voor zover ik weet, strafbaar. Als je die ingredienten in een mop stopt en iemand klaagt je aan, loop je het risico op strafrechtelijke vervolging.

Voor godslastering geldt dat volgens mij sinds kort niet meer, en racisme wordt alleen vervolgd als het tot daden leidt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik blijf mijn twijfels houden, kom dan eens met een bron denk ik dan. Hoe kun je een mop vertellen en ondertussen iemand in zoverre bedreigen dat dit serieus wordt opgevat. Moppen zijn nooit bedreigingen dan ben je gewoon aan het bedreigen. Het gaat hier toch echt om een vraag met een mop.
Nee, in Nederland is het niet strafbaar om een MOP te vertellen of ergens op een site te zetten maar belediging kán strafbaar zijn:

Situatie in Nederland
De volgende gevallen zijn afzonderlijk strafbaar gesteld in artikel 267:
belediging van een openbare instelling
belediging van een ambtenaar tijdens of wegens de rechtmatige uitoefening van zijn functie: de Hoge Raad heeft op 22 september 2009 geoordeeld dat uitlatingen van de woorden "sukkels", "klootzakken", "losers" en "kankerlijers" tegenover het openbaar gezag onder omstandigheden beledigend en dus strafbaar zijn (zie HR 22 september 2009, LJN BI5623).
belediging van een lid van de regering van een bevriende staat.
Belediging van de Koning(in) en directe familie, ook bekend als majesteitsschennis, is strafbaar via artikelen 111-113 WvS.
Gewone belediging is alleen strafbaar als het slachtoffer een klacht indient.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belediging

Dus als het echt een mop is waar iemand beledigd wordt en er kan bewezen worden dat jij dat op die site hebt gezet of hebt gezegd zou het strafbaar kúnnen zijn.

Er is nog een aparte vorm van belediging die gedaan wordt als entertainment:
Spotprenten, politieke cartoons of karikaturen kunnen ook als belediging bedoeld zijn. Schrijvers of muzikanten kunnen een stuk tekst, toneelstuk, roman, spotlied schrijven om een bepaalde persoon of bevolkingsgroep voor schut te zetten of iets aan te vallen. In sommige gevallen valt dit echter onder satire of parodie en is het strafrechtelijk niet vervolgbaar. Toch zijn er gevallen bekend waarbij men bepaalde artiesten via censuur heeft proberen bestrijden. De Belgische schrijver Herman Brusselmans staat erom bekend dat hij in zijn boeken en columns regelmatig Bekende Vlamingen beledigt. In 1999 voelde modeontwerpster Ann Demeulemeester zich hierdoor zo aangevallen dat ze juridisch Brusselmans' boek, "Guggenheimer Wast Witter" uit de handel liet nemen.