Heb ik als adoptiekind recht op erfenis (kindsdeel)l biologische moeder? Hoe kan ik haar mij laten erkennen als haar kind?

vraag: ik ben geadopteerd. Mijn beide adoptieouders zijn al jaren geleden overleden. Sinds 15 jr heb ik weer contact met mijn biologische moeder. Zij is inmiddels terminaal ziek en ik verzorg haar en behartig haar belangen samen met mijn biologische zus, die ik ook 15 je geleden heb leren kennen. Mijn moeder is sinds een half hara terminaal ziek. Recent hebben mijn biologische zus en ik beide een overeenkomst ondertekend waardoor wij de zorgkosten namens mijn moeder van haar rekening kunnen betalen. Aangezien mijn moeder inmiddels al 15 jaar geleden heeft erkend dat ik haar zoon en ben en zij mij ter adoptie heeft afgestaan en ik bovendien de nodige inspanningen doe om haar te verzorgen/haar financiële belangen te behartigen en dus de nodige lasten draag, vraag ik me af of ik ook recht heb op de 'lusten'; of ik recht heb op mijn kindsdeel van de erfenis als zij komt te overlijden. mijn moeder heeft zelf recent al aangegeven dat ze me alsnog officieel wilt erkennen. Zij is dementerend en ik vrees dat dit er niet meer van zal komen. Ik wil er zelf niet over beginnen omdat ik bang ban dat dit een vreemde indruk wekt.

Mijn vraag is dus: klopt het dat ik, om in aanmerking te omen voor een deel erfenis, mijn moeder mij alsnog expliciet moet erkennen? Hoe kan dit gebeuren wanneer zij dementerend is? Kan ik dit eventueel via een dna-test laten vaststellen dat ik haar zoon ben?

Alvast veel dank voor uw antwoord.

MR

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi, dank voor de snelle respons maar zover was ik al inderdaad. Ik wil alleen weten of, nu mijn adoptieouders overleden zijn, mijn moeder mij alsnog als haar kind kan erkennen. Het is immers nog maar de vraag of, als je in wezen als ouders heb (of 'hebt gehad' in dit geval; zij zijn immers inmiddels overleden), je alsnog erkend kan worden door je biologische moeder? Mijn moeder heeft aangegeven dit inderdaad te willen; zij wil dat mijn biologische zus (die wel door haar is grootgebracht) en ik (die door mijn adoptieouders ben grootgebracht) allebei een zelfde erfdeel krijgen.
Kan zij mij alsnog erkennen als haar biologische kind?

Antwoorden (2)

Je hebt als geadopteerd kind alleen recht op een deel van de erfenis als je biologische ouders je hebben opgenomen in hun testament.

Toegevoegd na 9 minuten:
Juridisch ben je namelijk een kind geworden van je adoptieouders.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je moeder zal dus naar de notaris moeten die zich ervan zal overtuigen of zij in staat is haar wil te verklaren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat is dan het probleem: de notaris zal haar verklaring niet meer behandelen als zij dementerend is... Het is dus aan je zus of zij, na het overlijden van jullie moeder, bereid is met jou te delen. Dan wordt het geen erfrecht, maar schenkingsrecht. Het is jammer dat mensen vaak te laat om dergelijke, zeer belangrijke zaken denken.
En ook jammer dat je biologische moeder het in de laatste 15 jaar niet voor jou alsnog heeft geregeld...
Je kunt de adoptie laten herroepen door de rechtbank als de rechter oordeelt dat dat in jouw kennelijk belang is en het verzoek is ingediend niet eerder dan twee jaar en niet later dan vijf jaar nadat je meerderjarig bent geworden.

Toegevoegd na 6 minuten:
PS Je moeder kan je niet erkennen, omdat je al een wettige vader en moeder hebt.