Mag je nog wel een bron bij je antwoord vermelden als je ze zelf de rechten niet hebt?

zie artikel over Geenstijl met de tieten van Britt

Toegevoegd na 11 seconden:
http://www.zdnet.be/nieuws/185950/hyperlinks-kunnen-strafbaar-zijn-volgens-europa/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja hoor, dat mag ! (Maar niet altijd)

In het geval van geen stijl werd er BEWUST gelinkt naar ILLEGAAL materiaal. Een beetje zoals een link naar een torrent-file ook illegaal is. Naar dat soort content linken is niet toegestaan.
(Overigens staan ook de gebruikersregels van GV dat al niet toe !)

Een gewone link naar een bron, waarvan je niet bij voorbaat al kan vermoeden dat het volgen van die link je naar illegaal materiaal toe leidt, is gewoon toegestaan, volgens de rechter.

Bron: het artikel uit je vraag
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een belangrijke reden was ook nog dat Geenstijl de link plaatste om commerciële redenen. Deze zelfde reden geldt voor GoeievVaag, de voornaamste functie van GoeieVraag is (volgens mij) om winst te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De BRONVERMELDING an-sich wordt door GV niet gebruikt om geld te verdienen. Dat was bij Geen Stijl wel het geval: mensen kwamen speciaal naar de site om op de link naar de bron te klikken. De inhoud van de Geen Stijl-pagina zelf was van veel minder belang. Bij GV kijken gebruikers voornamelijk naar de tekst op de pagina zelf en klikken EVENTUEEL door naar de bron.
Een bron vermelden mag bijna altijd, behalve zoals geenstijl.nl dat deed naar illegale content. Wat vaak niet mag (en toch veel gebeurt op GV) is het plakken van complete teksten van informatiesites waar men geen gebruik maakt van een licentie als Creative Commons of GNU free documentation license, zoals Wikipedia dat bijvoorbeeld doet.

De informatie van wiki kan je dus prima plakken:
Als je tekst schrijft voor Wikipedia, dan plaats je deze daarmee zowel onder de Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen-licentie (tekst van de licentie) als onder de GNU-licentie voor vrije documentatie (GFDL of GNU/FDL). Eenvoudig gezegd houdt dit in dat iedereen vrij is om de tekst op elke willekeurige wijze te gebruiken en verder te verspreiden, op voorwaarde dat dat ook weer onder de CC-BY-SA en/of GNU/FDL plaatsvindt, en met (eventueel gedeeltelijke) bronvermelding. Mocht je hiermee problemen hebben, dan adviseren we je niet aan Wikipedia mee te werken.
En de bron dan melden is natuurlijk altijd legaal:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Auteursrechten

Op de bron waaruit ik dit deels heb geschreven (maar niks heb geknipt/geplakt) kan ik ook zo noemen:
https://www.heinpragt.com/communicatie/copyright.php
Dit is immers legale content, anders dan de webpagina die illegaal de tieten van Britt liet zien.