welke boete staat er voor het betreden van onbevoegd terrein? (uitleg)

Art 461. Welke boete staat erop

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze boete kan je alleen opgelegd worden als de eigenaar/beheerder van de betreden grond daartoe hulp van de sterke arm (politie) heeft ingeroepen. Artikel 461 bepaalt nl. niet wie bevoegd of onbevoegd is. Zonder directe aanwijzing van de eigenaar/beheerder kan een politiefunctionaris niet onmiddellijk een boete opleggen ook al staan er bordjes die onbevoegd betreden laten blijken.
Er kan immers sprake zijn van een bevoegd verblijf vanwege bijv. werkzaamheden of onderzoek op verzoek van de eigenaar/beheerder of gewoon een verblijf met toestemming van de eigenaar/beheerder. Deze toestemming hoeft niet altijd schriftelijk gegeven te zijn.
Een particuliere grond eigenaar/beheerder kan volstaan met een mondelinge toestemming tot betreding. Gronden en gebieden die onder staatseigendom of beheer vallen worden ook onder art. 461 beschermd maar de toezichthouder verleend daar onder voorwaarden (betaalde) vergunningen tot betreding.

Antwoorden (1)

Max. euro 390.- (2013)

"Artikel 461

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie. "

Categorie
Geldboete in euro's
1e categorie
€ 390

2e categorie
€ 3.900

3e categorie
€ 7.800

4e categorie
€ 19.500

5e categorie
€ 78.000

6e categorie
€ 780.000
Computoon
11 jaar geleden
Castle
11 jaar geleden
Netjes geantwoord..kort en duidelijk .. +