Kan ik ingrijpen om de erfenis zeker te stellen?

Onlangs is mijn vader overleden en had een testament.. Zijn vriendin is benoemd als erfgename en als executeur. Nu ben ik er achter gekomen, heb zelfs bewijs van de bank, dat zijn vriendin een paar uur na het overlijden van mijn vader een maximaal pinbedrag heeft opgenomen van de rekening van mijn vader. Dit was geen en/of rekening. Ik ben ook erfgenaam, maar heb daar pas recht op na het overlijden van zijn vriendin. De relatie tussen mij en zijn vriendin is niet goed, dus ik kan haar hierop niet over aanspreken. Sterker nog heeft zij letterlijk geroepen dat ik niks krijg. Dit maakt mij niet uit....maar het doet mij natuurlijk wel veel pijn dat dit nu gebeurt..
Weet iemand of ik op de een of andere manier kan ingrijpen? Het gaat mij niet om geld, maar ik ben niet de enige erfgenaam en zou graag iets zeker willen stellen voor de toekomst. Wanneer ik dit niet doe, zal het huis worden verkocht en het geld verdwenen zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Wat zegt het testament? Zorg dat je dat in kan kijken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat er ook om dat de aangewezen executeur op de dag dat erflater is overleden een maximaal bedrag heeft gepi nt met bankpas van overledene. Dit was geen en/of rekening

Antwoorden (1)

Uit je verhaal maak ik op dat je vader een zgn langstlevenden-testament had. Dat betekent dat de partner kan blijven beschikken over het erfdeel van de kinderen (of andere erfgenamen), wat pas wordt uitgekeerd na haar overlijden. Of wat er dan nog van over is.
Daarbij is het zo dat je als erfgenaam geen enkele zeggenschap hebt. Als zijn vriendin het verbrast of weggeeft, of gebruikt als pensioenvoorziening, het zij zo.
Misschien zijn daar beperkende voorwaarden aan gesteld in het testament. Het is zeker de moeite om je daarover telaten informeren door een notaris of een ter zake kundige advokaat.
Maar nogmaals, zoals je het beschrijft ziet het er naar uit dat je nergens iets over te zeggen hebt, en moet afwachten of er nog wat over is als ook de vriendin van je vader overlijdt.
teusvh
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
De vriendin van de vader staat er. Is zij dan wel erfgenaam? Ik zie niets staan over 'getrouwd' of 'partner' kan zij dan wel (volledig) erfgenaam zijn?
teusvh
5 jaar geleden
Ik lees in de vraag dat de vriendin (ook) erfgenaam is. Als dat zo in het testament staat ligt het voor de hand om aan te nemen dat er een geformaliseerde relatie was, maar noodzakelijk is dat niet. Je kunt iedereen in je testament zetten.