Bij wie moet ik zijn voor het plaatsen van een stoplicht camera/flitskast?

Dagelijks moet ik (en velen met mij) een drukke rotonde over per fiets in mijn woonplaats, waar voor alle aanvoerwegen (zowel voor auto als fiets) een stoplicht staat. Veel automobilisten maken er een sport van om rood licht mee te pakken, liefst als de fietsers al halverwege de rijweg zijn om over te steken. Lekker de anonieme asociaal uithangen moet men denken (een andere reden kan ik niet verzinnen).

Wie is aanspreekpunt als ik een flitscamera wil laten plaatsen? Is dat de gemeente of de politie en wie heeft er tips om mijn kansen te vergroten?

14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Hoi Paulus,
Kijk eens op onderstaande link, daar kun je inzoomen om te zien wie de wegbeheerder is in jouw geval. Waarschijnlijk is het de provincie of de gemeente. Deze moet je hebben om maatregelen te nemen. Zeker als het een bekend onveilig punt is en jij wat fietsers kunt mobiliseren (via je lokale krant of zo, die zijn vaak blij met spraakmakend nieuws) maak je goede kans dat er aanpassingen gedaan worden.

Mocht het nou toch Rijkswaterstaat zijn, dan kun je bellen met 0800-8002.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Superantwoord, uit de kaart blijkt in dit geval de gemeente verantwoordelijk te zijn. Ik ga een poging wagen! +
paulus811
14 jaar geleden
een antwoord waarbij ik zelfs de beheerder van de bewuste weg kan opzoeken, kan niet anders dan beste antwoord zijn. Dank.

Andere antwoorden (4)

De politie adviseert de gemeente over het handhavingsbeleid, dus mijn advies: een brief naar zowel de wijkagent als de afdeling verkeer van de politie en een brief aan de afdeling verkeer van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de beheerder van dat stukje weg
dat kan dus de gemeente zijn de provincie of rijkswaterstaat.
Je kunt het navragen bij de gemeente wie de eigenaar van die weg is en dan kun je een brief schrijven met een verzoek erin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een beetje omslachtig, maar je kan elke keer aangifte doen.
Ook kan je zelf eens wat foto's maken waarop ook het kenteken en de situatie op voorkomt. Deze kan je ook afgeven bij de politie.

Het is de openbare weg, dus fotograferen mag. Verbaliseren niet, dat mag alleen de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Op zich wel een goeie, maar ik ben blij dat ik vol in de remmen kan als zo'n idioot voorbij raast om door rood te racen. De tijd om er een foto van te maken ontbreekt helaas. Dat aangifte doen is misschien wel een goeie, probeer ik mede-fietsers als getuigen te mobiliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik bedoelde, is dat je eens een half uurtje op het kruispunt kan blijven staan met je camera in de hand.
Er is maar een ding wat je kan doen; verzamel minimaal 1500 handtekeningen en bied deze aan bij de gemeente samen met een reporter van de lokale krant en de nodige aanhang.

Op deze manier moet je probleem officieel en serieus behandeld worden door de gemeenteraad.

In sommige inteelt gemeenten blijkt het nodig te zijn om akties te voeren om dergelijke noodzakelijke problemen opgelost te zien worden.

In dit geval heb je ook te maken met zeer gevaarlijk rijgedrag, dit is een gevaar voor de plaatselijke samenleving, de gemeenste is echt verplicht hier iets aan te doen. (kranten, tv en radio zijn de sleutel naar een snelle oplossing... bv ombudsman op tv)