Hoe werkt het asielzoekerscentrum in Ter Apel als je je er nét aanmeld?

Hoe wordt je asielaanvraag gestart, welke stappen moet je "ondergaan", en waar ga je heen, moet je daar blijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Bij aankomst in Ter Apel wordt men gehoord door de politie en worden er een proces-verbaal opgemaakt omtrent het verzoek tot asiel, dit proces-verbaal wordt doorgezonden naar het IND.

Het IND start een onderzoek naar de vorige verblijfplaats van de asielzoeker en de bedreigingen richting de asielzoeker, hiervoor laat de IND een rapport schrijven door de ambassade van herkomst asielzoeker, in die periode wordt de asielzoeker meerdere malen gehoord door medewerkers van het IND om zo veel mogelijk economische asielzoekers te weren.

Op grond van de rapportage van de ambassade en het onderzoek alhier wordt beslist of de asielzoeker om zijn politieke motieven gevaar loopt in land van herkomst, loopt hij geen gevaar wordt de asielzoeker uitgewezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

VluchtelingenWerk heeft daar een goede beschrijving van op haar website staan, zie onderstaande link.

Nadat je jezelf aangemeld hebt, kan het zijn dat je vanuit Ter Apel naar een ander centrum (Den Bosch of Zevenaar) wordt gebracht. Hierna krijg je tijd om te rusten en voor te bereiden (6 dagen), met hulp van vluchtelingenwerk en een advocaat. In de tussentijd worden je papieren onderzocht door de IND.
Daarna begint de asielprocedure, die minimaal 8 dagen duurt. Als meer onderzoek nodig is, kan de procedure verlengd worden.
Tijdens de procedure moet je in het centrum blijven.