Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een bestaande foto bewerkt, heb je dan zelf de rechten van die foto?

Bijv. wanneer je een foto bij een artikel of op je website wilt plaatsen, en die dan van google haalt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
699
Erna55
8 jaar geleden
Wat bedoel je met de rechten van een foto?
Als je bedoelt: auteursrecht, dat heb je niet als je de foto van een ander gebruikt.
Welke rechten wil je zelf op de foto hebben ?
gvrox
8 jaar geleden
Welke bewerkingen pas je erop toe ? In het algemeen mag je niet zomaar foto's via google gevonden gebruiken voor je eigen site, tenzij de foto's als rechtenvrij zijn aangegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
met rechten bedoel ik dat ik de foto's mag gebruiken bij een artikel op websites zoals infonu.nl die streng worden gecontroleerd. @Erna55 Bewerkingen die ik erop toepas zijn bijvoorbeeld het knippen van bepaalde delen van de foto en die voor een andere achtergrond zetten. Dan misschien nog kleuren aanpassen etc. @gvrox
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat mag niet. Tenzij gebruikrecht van die foto dat toestaat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Zo werkt het niet. Net zoals je niet een deel van een liedje mag gebruiken en bewerken. Zelfs een bepaalde foto "namaken" als in zelfde onderwerp zelfde setting etc. mag niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het recht vraagt om te plaatsen, mag je er ook nog niet zomaar mee gaan knoeien. Ook dat zal je dan weer moeten vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan natuurlijk wel rechtenvrije foto's gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding