Zijn er regels voor de hoogte/laagte van een auto?

Hallo mensen,

Ik ben afgelopen week aangehouden door een verkeersagent.
Deze agent beweerde dat mijn auto veel te laag was.

Ik rij in een oude volkswagen die flink verlaagd is, de auto ongeveer 2 cm van de grond af.

Ik heb geen bekeuring gekregen gelukkig, maar hij gaf me wel een waarschuwing.. ik moest de auto dan ook zo snel mogelijk omhoog ''schroeven''

Nou was mijn vraag, zijn hier regels voor? mag dit ook daadwerkelijk niet?

Want ik heb op het internet gekeken maar kon er niets over vinden helaas.

Alvast bedankt,

Toegevoegd na 11 minuten:
(Foutje: bedoel niet aangehouden, maar staande gehouden natuurlijk) ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
10 jaar geleden
De RDW http://www.rdw.nl, de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer kan je daarover vast informeren.
Cryofiel
10 jaar geleden
Twee centimeter? Heb je dan niet een auto die er wat vreemd uitziet en waar je feitelijk niet mee kunt rijden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt ''Atoni'', had ik nog niet aan gedacht.. ''Cryofiel'', Mijn voorlip/spoiler hangt ongeveer 2/3 cm van de grond af, vind het er zelf mooi uitzien.. rijden gaat wat langzamer inderdaad, maar kom dagelijks prima aan op mijn bestemming.. ;)
Poet
10 jaar geleden
Hebben ze waar jij woont geen verkeersdrempels dan?

Antwoorden (2)

Als jouw auto zo veel verlaagd is, dan voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring die voor deze auto is verleend. Een vaste maat is hier niet voor, omdat deze voor verschillende type auto's anders is.
jc54
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De hoogste tijd voor een (nieuwe) keuring bij de RDW dus: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kentekenkeuring-bij-de-RDW.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor je antwoord ''jc54''
Waarschijnlijk heb jij ook je velgmaat gewijzigd en dan klopt jouw km-teller/ snelheidsaanwijzer niet meer en zal een grotere afwijking dan 10% hebben. De omtreksnelheid van jouw banden is dan gewijzigd t.o.v. de draaisnelheid van de as dus bij het zelfde aantal omwentelingen van de assen heb je minder meters afgelegd met kleinere velgen dan met de originele velgen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt helemaal, mijn kilometerteller overdrijft ongeveer 15km/u, maar hier zal het probleem met de wet niet liggen denk ik toch? ;)
PoppeSchuitema
10 jaar geleden
Dit staat in de APK eisen
Artikel 5.2.15 snelheidsmeter
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn
genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende
snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder
goed afleesbaar is.
Als de meter 15 km liegt zal een keurmeester deze waarschijnlijk, als niet goed werkend, afkeuren
jc54
10 jaar geleden
@PoppeSchuitem: Als je dan doorleest bij Artikel 5.3.15, bij de manier van keuren, dan zie je ook dat dit onderdeel tijdens de A.P.K. niet wordt beoordeeld.
De keurmeester zou er immers mee de weg op moeten en iets moeten hebben om te vergelijken (met geijkte snelheid).
Dus.....De snelheidsmeter is altijd goed. (Ervaringsdeskundige).