Een discotheek in mijn woonplaats vraagt aan entree voor de man € 5 en de vrouw krijgt gratis entree. Is dat geslachtsdiscriminatie?

Ook heb ik een keer meegemaakt dat je als man zijnde 21+ moest zijn om erin te komen en als vrouw zijnde 18+. Dit is toch geslachtsdiscriminatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Ja dat is geslachtsdisciminatie en is in beginsel niet toegestaan. De concrete omstandigheden zullen moeten uitwijzen of dat inderdaad zo is. Maar gezien de nu gegeven feiten lijkt het College voor de rechten van de mens het niet goed te keuren. In een eerdere gelijksoortige zaak werd dat namelijk wel als verboden discriminatie gezien:

" Direct onderscheid op grond van geslacht is verboden, tenzij een wettelijke uitzondering van toepassing is. In artikel 2, tweede en derde lid, AWGB zijn de wettelijke uitzonderingen op het verbod van direct onderscheid op grond van geslacht opgenomen. Op grond van deze bepalingen geldt het verbod van onderscheid op grond van geslacht niet:

in gevallen waarin het geslacht bepalend is;

in gevallen waarin het de bescherming van de vrouw betreft;

indien het een maatregel van zogenoemd voorkeursbeleid betreft.

Direct onderscheid op grond van geslacht is verboden, tenzij een wettelijke uitzondering van toepassing is. In artikel 2, tweede en derde lid, AWGB zijn de wettelijke uitzonderingen op het verbod van direct onderscheid op grond van geslacht opgenomen. Op grond van deze bepalingen geldt het verbod van onderscheid op grond van geslacht niet:

in gevallen waarin het geslacht bepalend is;

in gevallen waarin het de bescherming van de vrouw betreft;

indien het een maatregel van zogenoemd voorkeursbeleid betreft."

http://www.mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2012-192/detail

https://www.jurofoon.nl/nieuws/7754-vrouwen-voor-de-helft-van-de-prijs-mag-niet

Toegevoegd na 59 seconden:
Dubbele tekst moet zijn:

"Nu er geen wettelijke uitzondering van toepassing is op het gemaakte onderscheid, oordeelt het College dat verweerster verboden onderscheid op grond van geslacht heeft gemaakt door aan verzoeker entreegeld te vragen, terwijl zij aan vrouwelijke bezoekers gratis toegang heeft verleend."
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar je zou kunnen zeggen dat het een maatregel van een voorkeursbeleid betreft, toch?
erotisi
8 jaar geleden
Had mss gekunt. Voorbeelden van een voorkeursbeleid igv werk zijn oa: vormen van voorkeursbeleid -Leden van de gewenste groepen nadrukkelijk uitnodigen om te solliciteren.
-Een algemeen diversiteitsbeleid voeren dat breder is dan alleen voorkeursbeleid.
-Via specifieke wervingskanalen naar kandidaten uit deze groepen zoeken, bijvoorbeeld in bladen die door deze groepen worden gelezen of een zoekopdracht geven aan een - gespecialiseerd - uitzendbureau of headhunter (indien niemand bij voorbaat wordt uitgesloten).
-Neutrale eisen formuleren, waaraan kandidaten uit de gewenste groepen waarschijnlijk eerder voldoen dan kandidaten uit andere groepen. Bijvoorbeeld als een organisatie kandidaten uit (bepaalde) etnische groepen wil aantrekken, kan als functie-eis worden gesteld dat de kandidaat kennis van een bepaalde taal en cultuur moet hebben. Zo'n eis moet dan wel noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de functie.
Als je dan dit inkleurt voor een discotheek en vrouwen lijkt een lagere prijs niet daar in te passen. Al sluit het het ook niet meteen uit. Maar ik twijfel of een hoger salaris geven aan vrouwen (genoemd in de vacature) is toegestaan. Zo lijkt misschien een geldelijk onderscheid maken minder geschikt, zo ook in onderhavig geval. https://www.mensenrechten.nl/dossier/voorkeursbeleid