Wat is mijn geschiedenis? De wettelijke naam van mijn vader is niet hetzelfde als die van zijn broer, terwijl ze wel biologisch een zijn.

In 1931 werd mijn vader geboren, onder de naam 'van der Veen'.
Anderhalf jaar later zijn broer, onder de naam 'de Waal'.
Beiden hadden de zelfde ouders (biologisch).

Mijn vaders naam werd blijkbaar bepaald door de wetgeving in die dagen.
Zijn moeder was niet lang genoeg van 'van der Veen' gescheiden voor mijn vader werd geboren, waardoor mijn vader automatisch de naam van haar eerste echtgenoot kreeg.
Kan iemand mij iets meer vertellen over die wetgeving?
Kan ik me beroepen op de familiehistorie van 'de Waal' familie, of de wettelijke familienaam 'van der Veen'?

Hoe zit dit?
Ik ben benieuwd naar de familie van mijn vader, ik heb ze nooit gekend, mijn vader is niet meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Vroeger was het inderdaad zo dat als een kind binnen 307 dagen na een scheiding werd geboren de exman automatisch de 'vader' werd en dus die achternaam werd doorgegeven.

Ik neem dus aan dat je opa dus 'De Waal' heette en de exman van je oma 'Van der Veen'?

Nu is die regel niet meer zo want je mag gewoon als vrouw jouw achternaam doorgeven of je mag als biologische vader gewoon je kind erkennen en die achternaam doorgeven.

Je kunt overigens nog steeds je naam laten veranderen maar dat gaat geld kosten, je kunt je niet ergens op beroepen omdat de regels nu eenmaal zo waren toen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens bestaat de 307 regel nog steeds maar die is tegenwoordig wel te omzeilen: http://www.catchmedia.nl/www.verloskundigenpraktijkbrandevoort.nl/content_page.asp?content_id=49