Wat is het verschil tussen deze twee wetten ? (Zie Uitleg)

Aller eerst wil ik duidelijk maken dat ik geen pedofiel of zo iets ben maar ik vraag me gewoon me dit gewoon af.

In de wet staat dat je vanaf 16 jaar sex met volwassene mag hebben.

Maar in een anderen wet staat dat je pas van 18 jaar in de prostitutie mag ?

Mijn vraag is waarom mag je wel vanaf 16 sex met volwassenen en pas met 18 in de prostitutie?

Waarom maken ze het niet allebij 18.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Omdat er heel veel meisjes zijn die toch graag met hun vriendje van 18, 19 of 20 naar bed willen (en vooral andersom).

Prostitutie is een verhaal apart omdat het daarbij om betaalde seks gaat. Vrijwillige seks met een volwassene is minder schokkend dus mag vanaf een jongere leeftijd, mits beide partijen het willen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sex hebben en prostitutie is heel wat anders.
Iemand van 18 is al volwassen dus als 16 jarige kun je wel n vriend hebben waarmee je wel sex wilt. Prostitutie is niet iets wat je met je vriendje doet, die wereld zit toch wat anders in elkaar, en daar mag je best wat ouder voor zijn
anneliez
12 jaar geleden
Omdat de beweegredenen voor 'seks met iemand waar je verliefd op bent' en 'prostitutie' nogal anders zijn, dat is simpelweg niet te vergelijken. Je mag van de wet vanaf 16 jaar seks hebben omdat men van mening is dat je dan verantwoordelijk genoeg bent. Je lichaam ter beschikking stellen in ruil voor geld is een hele andere zaak en mag uiteraard pas als je volgens de wet volwassen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je vanaf je zestiende jaar seks zou mogen hebben met een volwassene..staat nergens in de wet.

Wèl staat er in de wet dat het aan een volwassene niet toegestaan is vleselijke gemeenschap te hebben met kinderen. Waaronder gerekend worden jongeren tot de leeftijd van zestien jaar.

Die leeftijdsgrens van zestien jaar was aanvankelijk niet in de wet opgenomen maar is later aan de wet toegevoegd na enkele rechterlijke uitspraken (jurisprudentie)

Prostitutie betreft een geheel andere situatie. De wetgever beoogde de al te jonge meisjes voor de misstap van hun leven te behoeden.

Echter op een zeker ogenblik wordt, aldus de wetgever, een jong meisje geacht volwassen genoeg te zijn om zelf een weloverwogen besluit te kunnen nemen.

Daarom vond de wetgever een leeftijd van achttien jaar het geschikte moment de vrouw voor haar eigen handelen ten aanzien van prostitutie de verantwoording te geven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het hier over twee totaal verschillende wetgevingen.

De eerste (kind 16jaar) vloeit voort uit de wet op de kinderbescherming.

De tweede vloeit voort uit de ARBO wetgeving, bij een bepaalde gevaarzetting wordt een bepaalde leeftijd aangekoppeld, aangezien prostitutie niet bepaald een veilig beroep is (zowel gevaar voor geweld als een bepaald risico betreffende gezondheid) mag dat pas vanaf de 18jaar.

De leeftijdsgrens gelijk trekken is niet wenselijk, jarenlang is er gestreden voor een seksuele vrijheid en de mogelijkheid om bijna volwassenen de kans te geven iets te laten ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat seks op je 16e met je vriendje vrijwillig is, en prostitutie in veel gevallen niet. Een meisje van 16 is nog leerplichtig volgens de wet en op de drukke tijdstippen nog niet mag werken.
Als prostitutie op het 16e jaar toegestaan zou zijn zou de wet het wel heel makkelijk maken tegenover loverboys.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen de twee wetten moge duidelijk zijn, want ze gelden voor verschillende doelgroepen. De ene geldt voor mensen die vrijwillig sex willen hebben, de andere is bedoelt voor een beroepsgroep die dicht tegen de misdaad aan leunt.

Prostitutie is een officieel beroep en daar gelden andere wettelijke regelingen voor. Je mag ook pas autorijden als je geloof ik 18 jaar bent. Tevens hebben prostituees bescherming nodig; denk aan kinderarbeid en mensensmokkel, avondarbeid, mishandeling, etc.

De liefde bedrijven uit een ander oogpunt (verliefdheid b.v.) is natuurlijk een ander verhaal. Om jonge kinderen te beschermen tegen misbruik van ouderen (de kranten staan er vol van), heeft de wetgever gemeend jonge kinderen op die manier beter te kunnen beschermen.