Mag ik (juridisch) een website starten als dit: www.nooitmeereenrenault.nl?

Site bestaat niet, het gaat om het idee! Mag je een domein aanmaken wat kritiek uit op een merk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
jc54
13 jaar geleden
Als meneer Renault het er niet mee eens is, kom je er vanzelf achter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, 1 aanhanger heb je alvast!!! Nooit meer een Renault!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen van wel. Er wordt hier, impliciet, een opinie weergegeven en al is die niet positief ten aanzien van het merk Renault dan is daar op zich niet veel aan te doen. Iets anders zou bijvoorbeeld zijn: www.renaultispulp.com Dan zou Renault kunnen stellen dat het merk in diskrediet wordt gebracht.

Antwoorden (8)

Kritiek is een vorm van meningsuiting en daar zijn we vrij in. Dat mag juridisch gezien best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we leven in een land met vrije meningsuiting.
het zou dus moeten kunnen.

jouw site is een oppositie renaultsite lijkt het.
misschien wel handig je oncomformabiliteit erin te benoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oncomformabiliteit staat niet in de van Dale, verklaar je nader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flora: sorry, een zelfbedacht woord denk ik,
ik bedoel ermee:
het feit dat je je er niet comfortabel bij voelt.
Ik denk wel dat je hem kunt starten maar als Renault erachter komt denk ik dat er een rechtszaak van komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen je wel eerst vragen om de site te sluiten maar of je ook in de watten gelegd wordt?
Als dat zo is zouden er veel mensen zo'n site opzetten denk ik.
Je brengt me wel op foute ideeën, ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik acht de kans groot dat de domeinverstrekker er zijn vingers niet aan zal willen branden en uit voorzorg dit domeinnaam niet zal willen registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan, het kan zijn dat je gelijk hebt, ik heb geen idee of ze dat wel eens doen maar ik zou ze geen ongelijk geven.
Als het maar (gerechtvaardigde ) kritiek is en niet verwordt tot smaad en laster, mag dat. Wel gelegenheid bieden tot een weerwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt natuurlijk wel een gedeponeerde naam maar ik denk niet dat Renault (of een andere multi-national) zich daar erg druk over zal maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juridisch gezien mag je de website maken en je mag daar kritiek uiten op het merk.

Het beeldmerk (logo) e.d. mag je niet vrij gebruiken. Hoewel ik niet verwacht dat een merk als Renault iets tegen zo'n website zal doen, kan in het hypothetische geval dat de website heel veel aandacht krijgt hier natuurlijk naar gekeken worden.

Je vraag is ook actueel op twitter. Carglass werd daar bijvoorbeeld in augustus door het slijk gehaald met de hashtag #carglasszuigt waarbij er ook een account was aangemaakt dat net deed of het namens carglass (domme) reacties gaf. Volgens mij is er nog geen wetgeving over online merkje pesten behalve over het merkenrecht.

Ik denk dat in dit geval het merkenrecht niet wordt geschonden en het lastig voor de fabrikant is om in te grijpen.

Arnoud Engelfriet (specialisatie internetrecht) heeft wel een artikel geschreven over "inbreuk op het merkrecht" m.b.t. een domeinnaam, maar dat geldt vooral als je een gelijkwaardige site start met een bijna gelijkwaardige naam of in geval van domeinnaam kaping (bijv. als Renault.nl door een andere fabrikant is gekaapt. Dat is in jouw voorbeeld niet het geval. Het is duidelijk waar het over gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waauw, dit antwoord is een dikke + wel waard.
Juridisch gezien mag dat.

Ik weet op dit moment even niet of de Engelse wet hier gelijk in is dan de Nederlandse. Mocht dat zo zijn, dan mag je geen geld verdienen met die website.

Onlangs heeft de rechtbank in Engeland besloten dat de eigenaar van http://www.IHateRyanair.co.uk zijn site online moest halen. Niet omdat hij zich negatief uitliet over RyanAir, maar doordat hij via betaalde links een winst maakte met de site en volgens de rechter heeft hij daarmee misbruik gemaakt van de domeinnaam regels.

"Yesterday the watchdog, called Nominet, ruled that the stinging criticism and passenger ‘horror stories’ published on the site were not sufficient grounds for it to be scrapped.
However it ruled that a small profit made by Robert Tyler from sponsored links on the site meant he abused domain name rules."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1319844/Passenger-ordered-I-Hate-Ryanair-website-popular-money.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de grondwet mag je je mening uiten..op welke wijze dan ook.

Maar er is een maar..

Het betreffende automerk kan zich benadeeld voelen door jouw bewering(en) c.q. actie(s) en een civiele procedure tegen jou aanspannen.

Men kan bijvoorbeeld aanvoeren dat jij hen financiële schade toebrengt c.q. toegebracht hebt. En daarvoor schadevergoeding eisen.

De kans is groot dat de rechter dezelfde mening is toegedaan en jou voor de schade laat opdraaien..alsmede jou een dwangsom in het vooruitzicht stelt bij verdere overtredingen terzake.

Met andere woorden: Pas heel goed op wat je doet..want het kan je bakken geld gaan kosten.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over. +
Er is een risico...