Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

verkeersboetes uit de hand gelopen door wet mulder, rechter heeft nu gijzeling afgewezen.val ik nu terug naar buiten gebruikstelling voertuig?

bij de wet mulder zijn er 3 trappen, rijbewijs invorderen, dan voertuig buiten gebruik en als laatste gijzeling. rechter heeft beslist 1 jaar geen gijzeling . ik kan alleen nergens vinden of ik nu wel weer auto mag rijden. normaal zou dit niet mogen alleen nu heb je een uitspraak van een rechter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
885

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een buitengebruikstelling of inneming rijbewijs kan door het CJIB in samenwerking met een Officier van Justitie zelfstandig opgelegd worden. Daar is geen tussenkomst van een rechter voor nodig zoals bij een gijzeling. Daarom zal de rechter daar ook geen uitspraken over gedaan hebben in zijn vonnis, simpelweg omdat hij niet bevoegd is.

Er is dus een kans dat het CJIB terug gaat naar een buitengebruikstelling of inname rijbewijs. Het kan ook zijn dat ze het laten rusten tot over een jaar, en dan weer bij de rechter om gijzeling vragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
U zult dus bij het CJIB moeten vragen hoe nu verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In je vraagstelling geef je aan dat er 3 trappen zijn. Dat is niet helemaal juist. Deze stappen worden soms overgeslagen en ja, het is ook mogelijk een stap terug te doen. Vaak krijg je bij de gijzeling ook de MB (Mulder Buitengebruikstelling) opgelegd. Dus een controlerende agent kan dan als je geen voertuig bestuurd wel overgaan op gijzeling. Het lijkt me dat als de gijzeling is vervallen, de MB / inneming RB blijft staan. Je kunt navragen bij het cjib hoe je nu "in de systemen" staat en wat je hieraan kunt doen. Een betalingsregeling is verstandig omdat het anders een hele dure grap wordt. Gijzeling moet je (zoals je weet) altijd voorkomen bij Mulder omdat zelfs na het uitzitten van de gijzeling het boetebedrag blijft staan..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding