Aan welke voorwaarden moet je voldoen om in Nederland vuurwapens te vervaardigen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is voor een particulier ( haast) onmogelijk om daar een vergunning voor te krijgen.
Als voormalig baancommandant/schietinstructeur (vuurwapens) en secretaris van een vuurschietvereniging ben ik op vele wijzen betrokken geweest bij de facetten van de WWM (wet wapens en munitie).
Gaat het om de nabouw van antieke vuurwapens dan mag men wel iets meer maar de bouw mag niet leiden tot een functionerend wapen. Ga VOORAF in nauw overleg met de politie of een medewerker WWM.
Oude musketten en andere voorladers zijn (deels) buiten deze wetgeving, het voorhanden hebben van kruit/kogels en slaghoedjes is voorbehouden aan verenigingen die antieke wapens af mag vuren op speciale gelegenheden.
Daarbij mag geen materiaal in de loop zitten wat verwonding teweeg kan brengen op enige afstand. Recentelijk heeft het afvuren van een oud kanon nog tot een drama geleid door een vertraagde ontsteking....
Nederland is in dat opzicht veel strenger dan ons omringende landen, alles wat op een vuurwapen LIJKT is al verboden zonder vergunning en de straffen zijn zwaar!!