In hoeverre heeft een 16-jarige al met de overheid te maken?

Welke beperkingen en welke vrijstellingen bijvoorbeeld. Zoals dat je op je 16e al mag drinken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Bromfietsrijbewijs.
Leerplicht als je nog niet het juiste diploma hebt.
Belasting als je een baantje hebt.
Kinderbijslag voor je ouders.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanaf het moment dat je in Nederland ingeschreven bent in het GBA heb je te maken met de overheid en dien je je eigen te houden aan alle regels die de overheid je oplegt en dat zijn er heel wat.

Als 16jarige worden er meer verantwoordelijkheden van jou verwacht en zullen de straffen die voor een overtreding opgelegd worden ook strenger en persoonlijker zijn dan voor je zestiende.

Voor ontheffingen gelden voor 16jarige dezelfde regels als voor elke andere Nederlander en zijn niet zomaar uit te leggen.