In de VS bepalen de individuele Staten (cq Territoria) de maximumsnelheid, en die varieert van 30 tot 85 mijl/uur.
tinus1969
een maand geleden
Appartement
een maand geleden
ik stel een vraag in het nl...krijg ik eng terug?
Ritsuka
een maand geleden
Het is toch in het Nederlands?
tinus1969
een maand geleden
Logisch toch dat de link met achtergrond informatie in het Engels is, toch? Het gaat over Amerika en daar spreken ze Engels.
Als je die link onduidelijk vindt, kun je een vervolgvraag stellen.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 nee dat is niet logisch het gaat hier om nederland en vragen in het engels of andere taal worden daarom ook verwijderd.
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212, antwoord is in het Nederland, op basis van Engelse bron. Dat mag vziw, sterker nog, is juist het nut van GV.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 ja dat weet ik het gaat om jouw reactie
Logisch toch dat de link met achtergrond informatie in het Engels is, toch? Het gaat over Amerika en daar spreken ze Engels.
TurfGraver
een maand geleden
Nou, vooruit dan maar.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maximumsnelheid_in_de_Verenigde_Staten
tinus1969
een maand geleden
Nogmaals ronron; het antwoord is keurig in het Nederlands. Er is vziw geen plicht om Nederlandse bronnen te geven.
Inekez1
een maand geleden
Het antwoord is wel een heel summiere samenvatting van de heel erg uitgebreide bron. Je had op z'n minst even de snelheden kunnen omrekenen naar km/uur. En zowel bron als antwoord geven geen duidelijkheid: waar mag men sneller rijden, in NL of USA? Alleen min en max noemen heeft weinig zin, zonder context van het soort wegen waar welke snelheid geldt.
tinus1969
een maand geleden
@INekez1: 'En zowel bron als antwoord geven geen duidelijkheid: waar mag men sneller rijden, in NL of USA?'
Die vraag is dus zinloos, blijkt ook uit de bron, omdat er in de USA niet één maximumsnelheid is. Da hangt af van de Staat.
Thecis
een maand geleden
+
Er is nogal wat variatie. In de link staan de snelheden zowel in mph als km/h.
Daarbij staat het ook per staat gegroupeerd. Het antwoord is wat summier, maar de vraag is ook wat wollig gesteld (wat maar weer duidt dat ook het stellen van een goede vraag best lastig kan zijn).
Dat is een lastige vraag omdat dat in de VS per staat verschilt en in Nederland per dagdeel. Ik weet ook niet of je nu een gemiddelde snelheid bedoelt of een toegestane topsnelheid en welke voertuigen je precies bedoelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg
"
Wat is de maximumsnelheid voor auto’s op de snelweg?
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
"

In de VS gelden dus per staat allerlei verschillende snelheden. In het oosten van het land zie je veelal 70mph = 113km/u. Daarbij zie je al dat dat dus overdag sneller is en 's avonds langzamer dan wat er in NL mag. In Texas kan je op sommige snelwegen 85mph (137km/u) wat dus hoger ligt dan enige Nederlandse limiet.

De snelheden lijken in de regel hoger te liggen waar de populatie lager ligt. Het oosten (en het westen aan de kust) van de VS heeft de meeste mensen en de lagere max. snelheden.

Op de snelwegen rijdt men dus in de avond/nacht in Nederland over het algemeen sneller dan de VS (op Texas na), overdag rijdt men in het algemeen in de VS sneller dan in Nederland (op een uitzondering na). Althans qua maximale snelheden. Of deze werkelijk gehaald worden is nog weer wat anders.
Plaatje bij antwoord
LeonardN
een maand geleden