Mag een bedrijf eisen dat ik pas 2 maanden voor de einddatum van een contract kan opzeggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het feit dat er een einddatum in staat geeft aan dat het een contract voor bepaalde tijd is. Beide partijen, jij dus ook, dienen zich aan die einddatum te houden.

Je kunt een contract dus niet eerder opzeggen !

Tenzij:
1) met wederzijds goedvinden
2) er uitzonderingen in het contract zijn opgenomen
3) wetten gaan boven contracten. Wanneer zij in tegenspraak zijn met het contract, dan 'wint' de wet dus. Er is echter geen wet die zegt dat jij zomaar een contracte eerder op mag zeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe van rechtswege af. Er is dan geen opzegging nodig en de arbeidsovereenkomst wordt op de einddatum automatisch beëindigd. Je kunt echter niet 'tussentijds' weg, tenzij met wederzijds goedvinden. Een verstandige werkgever zet geen tussentijdse opzegmogelijkheid in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dat heeft namelijk tot gevolg dat hij altijd een ontslagvergunning moet aanvragen bij UWV Werkbedrijf als hij de arbeidsovereenkomst niet wil verlengen.

Maar goed. De opzegmogelijkheid staat nu wél in je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Die mag er echter niet op die manier in staan zoals je hierboven omschrijft want in dat geval zou je niet meer zelf het moment bepalen dat je in de looptijd van het contract weg wilt. (Tenzij met wederzijds goedvinden). Stel dat je in de 2e maand van de arbeidsovereenkomst met een bepaalde tijd van 6 maanden weg zou willen. Dan zou je maar weinig hebben aan die mogelijkheid van tussentijdse opzegging.

Er mag wel in staan:
- dat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door werknemer tussentijds kan worden opgezegd;
- dat de opzegtermijn voor werknemer twee maanden is. Als dat er in staat, moet de opzegtermijn voor de werkgever minstens vier maanden zijn (dus als hij van jou af zou willen. De werkgever kan pas opzeggen nadat hij een ontslagvergunning heeft). Behalve weer, als in de CAO staat dat er een kortere opzegtermijn voor de werkgever geldt.

Toegevoegd na 49 seconden:
Ik heb de vraag beantwoord in de veronderstelling dat het om een arbeidsovereenkomst gaat.
Computoon