moet alimentatie betalen van het LBIO maar me ex doet niet mee aan een vaderschapstest, mag dit zomaar?

Beste,

Ik schijn een zoontje te hebben van nu 6 jaar. in maart 2008 kreeg ik een brief uit Duitsland dat ik moest tekenen voor de vaderschapserkenning bij de gemeente in Duitsland.
Mijn ex is duitse en woont daar dus met mijn zoontje.
Ook moest ik tekenen voor de alimentatie.
Ik vond dat ik als vader dit verplicht was en ben heen gegaan en heb de papieren die ik overigens (niet) kon lezen getekend omdat ik gehoord had dat dit over de vaderschapserkenning ging.
Na het tekenen van deze papieren mocht ik mijn zoontje niet meer zien van mijn ex!
De laatste keer dat ik daar geweest ben was 1 maand voordat hij 3 jaar werd!
Haar moeder liet mij binnen en mijn ex stuurde mij de deur weer uit.
Ook heeft ze de politie gebeld om mij daar weg te laten halen.
Die agent vertelde mij dat wanneer ik weer in dat dorp zou komen dat ik opgepakt zou worden en vast zou komen te zitten.
Nu 3 jaar later kreeg ik een brief van het LBIO ( inning buitenlandse alimentatie) dat ik 17500 euro moest gaan betalen.
Door dat hele gedoe met mijn ex twijfel ik eraan of hij van mij is of niet.
Heb dit ook kenbaar gemaakt aan het LBIO en mijn contactpersoon daar zou een vaderschapstest aanvragen in duitsland.
Vandaag kreeg ik een brief dat mijn ex geen medewerking wil verlenen en dat ik dus nu met een betalingsvoorstel moet komen!
Heb je als vader geen recht op zekerheid??
Wat kan ik hier aan doen verder? Iemand een idee?
Mijn zoontje draagt ook de achternaam van haar ex man.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Kijk bij een advocatenbureau voor meer hulp.
Als jij al erkend hebt dat je de vader bent, is een DNA-test zogenaamd niet meer nodig, maar je kan het via een advocaat wel zover laten krijgen.

Je hebt als ouder het recht om je kind te zien, mits een rechter dat anders heeft bepaald. Je kan misschien tegen je ex zeggen dat je anders naar de recht stapt als je hem niet meer mag zien.

Ik zou in ieder geval een advocaat in de arm slaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een advocaat vinden kan via www.advocatenorde.nl.
Beetje lullig maar alimentatieplicht en Omgangsregeling zijn 2 aparte zaken.
Je had dan zelf een overeenkomst moeten regelen met een advocaat,
indien je een bezoekersrecht had gewild. Vaak als dit niet lukt tussen beide ouders komt het voor de rechter en die bepaald dan wat de omgangsregeling zal zijn.
En is daarom ook geen goed tegen argument voor bezwaar.
Wel kun je nu nog een omgangsregeling aanvragen met je kind.
(dna test weet ik niet)

DUSSS....
Heb je een kopie van het ondertekende document gekregen?
(zo niet, raad ik je aan dat op te vragen, zodat je kunt uitvogelen waarvoor je
"Echt" getekend hebt)

De reden waarom ik dit zo zeg;
Vroeger kreeg je automatisch de achternaam van je vader, (en stond dat ook enigsinds gelijk aan erkenning).
Tegenwoordig is nu ook moeders achternaam toegestaan.
Als jij het kind erkend hebt, maar niet jou achternaam heeft, zou dit dus moeten betekenen dat het wettelijk gezien haar achternaam moet hebben gekregen.
(anders kun je netzogoed je buurmans achternaam opgeven toch?...of een of andere BNér haha)

Dat houdt naar mijn mening in;
1.) Dat haar ex-man het kind wel erkent moet hebben,
om (vanaf de geboorte) zijn achternaam te kunnen dragen.
....je kunt nu eenmaal niet allebei hetzelfde kind erkennen.

2.) Wel is het zo als er sprake is van bijv 'hertrouwen',
kun je de achternaam van het kind veranderen zodat ieder gezinslid
de zelfde achternaam draagt.
(maar dan heeft het kind wel eerst de achternaam van de moeder gehad)

Dat betekend natuurlijk niet dat jij dan ineens geen financiele verplichtingen meer zou hebben, Die blijven dan weer wel...

Beetje vaag allemaal.....Dus vraag ik me af :
- Is dit evt. een mogelijke verklaring betreft de achternaam?
- Zou het kunnen dat je opgelicht wordt?
(want tjah ze hebben toch een paar jaar de tijd gehad het te overdenken)

* Mijn tip:
STARTEN MET HULP INSCHAKELEN:
In de gemeente waar ikzelf woon is er een hulploket aanwezig
(De Sociale Raadslieden), in jouw gemeente ook ?! Begin daar...

Vaak achterhalen hun veel sneller de juiste informatie, aangezien de contactenlijst die ze al hebben met andere instanties enz.
Het is voor hun ook makkelijker uit te zoeken wat je mogelijkheden zijn.
(als je zelf wat zou rondbellen word je vaak alle kanten opgestuurd, als je uberhaupt al weet waar te beginnen) een setje in de juiste richting is daarom ook wel zo fijn :)

Het allergrootste voordeel is dat hun diensten gratis zijn!
Hopelijk kun je er wat mee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas houdt je erkenning vaderschap en dus onderhoudsplicht in, ongeacht of je de biologische ouder bent of niet.
Met omgangsrecht heeft dit weinig te maken.
Dat je iets getekend hebt wat je niet kom lezen /begrijpen, doet nu niet meer ter zake.
Ik wilde dat ik beter nieuws voor je had.
Je kunt veel kosten aan advokaten maken maar dat zal je wellicht NIET ontslaan van de inning van ( achterstallige) alimentatie, Europa kent daarin geen grenzen, ook niet in de onredelijkheid van sommige zaken....
Wanneer je je cooperatief opstelt, zul je mogelijk een gunstiger regeling kunnen bedingen dan wanneer je juridisch is drijfzand geraakt.
Ik heb dit zien gebeuren met een voormalige pleegzoon die met een Duitse getrouwd geweest is. Hij had zich alle juridische kosten beter kunnen besparen, het levensonderhoud van erkende kinderen is een diepgeworteld recht.
DNA tests etc doen daar niets aan af, veroorzaken frustratie en wekken mogelijk wraak en meer onredelijkheid op.
Wel is het doen van een beroep op omgangsrecht een goede zaak, onwelwillendheid van hun zijde legt een bom onder hun claim.
Ik wens je wijsheid.....

Toegevoegd na 1 minuut:
betaalde LBIO is fiscaal aftrekbaar.........
Het bedrag moet gerelateerd zijn aan jouw inkomen.