Hoe komt het dat er zo veel prijsverschil zit in producten in Europa?

Er zitten immens grote verschillen in de prijzen binnen de EU, zowel op sigaretten en benzine als op een simpele fles cola. Weten jullie hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het ligt aan de producten die je aanhaalt, maar wanneer het gaat om sigaretten, benzine, maar ook cola dan heeft dit alles te maken met accijnzen.

Accijnzen zijn belastingen die in de EU geharmoniseerd zijn. Iedereen heft accijns over sigaretten en benzine. Nederland doet dit ook over frisdrank. Voor de accijnzen is in Europa alleen een minimumtarief vastgesteld, geen maximum. Ieder land mag dus zijn eigen tarief bepalen.

In Duitsland is bier bijvoorbeeld heilig en dus heffen ze het minimale aan accijns op bier, terwijl Nederland een stuk hoger zit.
Wat wijn betreft heffen de Fransen het absolute minimum aangezien dat daar heilig is en heffen die juist een hoge accijns op bier.

Voor sigaretten geldt hetzelfde.

De prijzen van de door u genoemde goederen wordt dan ook vooral bepaald door de hoeveelheid accijns die er op drukt. In Nederland is dat, vergeleken met de ons omringende landen, behoorlijk veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat is bij ons heilig?
Want ik heb het idee dat wij overal de hoofdprijs voor betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland is het vooral de schatkist die heilig is volgens mij.