Hoe handelt de politie in dit geval, zie toelichting?

Beste allemaal,ben nieuw op deze site, weet niet of deze vraag gesteld kan worden,maar probeer het.
Heb in mijn leven een paar jaar aan de verkeerde kant gezeten en heb daarvoor geboet met een werkstraf en ben een een jaar bij de reclassering geweest voor goede gesprekken, heeft allemaal geholpen want het gaat goed met me. Moet er niet aan denken ooit nog zoiets te doen.
Het ging om winkeldiefstal.
Heb nu sinds een tijdje een leuke baan, waar ik het erg naar mijn zin heb.
Nu is er in het bedrijfje waar ik werk ingebroken en er is veel weggehaald. Natuurlijk is politie gekomen en iedereen moest zijn naam opgeven.
Natuurlijk heb ik hier niets mee te maken, maar ik heb wel een strafblad en daar weet mijn werkgever(die heel tevreden over mijn werk is) niets van.
Controleert de politie nu alle werknemers en zoja wat betekent dat dan voor mij.
Baal ervan dat dat nu net gebeurd,terwijl het daar zo goed ging.
Wat hoe ruimdenkend mijn werkgever ook is, kan me goed voorstellen dat een strafblad wat hem betreft niet positief is en ik heb dit werk zo hard nodig om te leven en te overleven.
Wat doet de politie of mogen ze zoiets helemaal niet zeggen. En ben je verdacht omdat je zo'n verleden hebt.
Terwijl het natuurlijk een heel ander misdrijf is.
Pieker me gek erover!
Het is 3jaar geleden dat ik ben veroordeeld, alles inmiddels al ruim een jaar afgerond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Als ik jou was zou ik zelf contact opnemen met de politie, daar bovenstaand verhaal vertellen.
Kans is groot dat de politie je "verleden" niet doorgeeft aan de werkgever als zij er van overtuigd zijn dat je er niets mee te maken hebt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.d.d. En ook met mensen met een strafblad moeten een tweede kans krijgen. Als de politie je werkgever hierover inlicht, dan ontnemen ze je wel deze tweede kans. Misschien als je voor je werk een verklaring van goed gedrag hebt moeten overhandigen en dit hebt weten te ontlopen, dan zou zoiets misschien ter sprake kunnen komen. Als ik jou was dan zou ik zelf met de politie gaan praten. Het helpt je misschien voorkomen om een tijd in twijfel te moeten leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was geen kwestie van ontlopen,omdat de verklaring van goed gedrag moeiteloos kon worden verstrekt. Ik werk in de verzorging van kinderen en daar was hetgene wat ik heb gedaan niet relevant voor.
Maar de politie mag zoiets dus niet doen, die info aan de werkgever geven?
Want het is precies zoals ik het voel, ik heb nu een tweede kans en het gaat zo goed, hebben zij ook inzichten als: hiermee maken we het die ander weer moeilijker vwb die tweede kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, dan wordt het ook al anders. Je had ook werk kunnen hebben waarin diefstal in het verleden wel relevant had kunnen zijn. Ik weet niet of de politie dat wettelijk gezien mag doen. Het lijkt mij alleen relevant in het geval dat je er iets mee te maken hebt. Als je er niets mee te maken hebt, zoals je zegt, dan lijkt het mij niet de bedoeling dat de politie je hierin je tweede kans ontneemt.
De kans bestaat dat je in de ogen van de politie een mogelijke verdachte bent maar dit zal de politie nooit aan jou baas vertellen zolang er geen bewijs voor is te vinden.
Ik heb een soortgelijke situatie meegmaakt.
Verslaafd geweest en ik ben vanaf de eerste dag tegen mijn baas heel open geweest over mijn verleden en mijn ervaring is dat het werk.
Ik zou zeggen, wees open tegen je baas en vertel waar je mee zit.
Eerlijkheid duurt het langst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
politie doet onderzoek, komt je verleden tegen en zou contact met je kunnen opnemen voor een "verhoor". Privacywetgeving verbiedt het de politie in de meeste gevallen om jouw baas te gaan vertellen over je verleden.
Als het een eenmalig incident is zal er meestal ook niet al teveel aandacht worden geschonken. Vaak zijn het de ondernemers zelf die bijvoorbeeld besluiten camera's oid te gaan plaatsen om de zaak beter in de gaten te gaan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie haalt waarschijnlijk alle medewerkers door het systeem en stuit dan op uw strafblad. Dit kan, in combinatie met andere aanwijzingen, reden zijn, om u uit te nodigen voor een verhoor. Uw werkgever krijgt hier niks van te horen. Bij het niet verschijnen op het verhoor, of als er veel meer blijkt te spelen, zou het natuurlijk wel kunnen dat u ( na toestemming van de officier van justitie) buiten heterdaad wordt aangehouden op een plek dat anderen dit wel kunnen meekrijgen.

Als u nog geen vast contract heeft, zou ik uw verleden zeker niet melden bij de werkgever. Eerlijkheid wordt in dit geval misschien wel niet gewaardeerd. Bij een tijdelijk contract kunt u dat risico gewoon niet lopen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Als jij netjes goed je werk doet en niet recidiveert ( dus opnieuw steelt), dan is er niets aan de hand...

Denk er niet over na. dat is het verleden en als jij betrouwbaar bent, dan doe je het goed... Niet nadenken erover... Dan heeft het destijds goed gewerkt en dan mag je dat als voorbij beschouwen...

Ga zo door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie mag gegevens van meerderjarigen nooit doorgeven aan andere personen of niet- overheidsinstanties. Je werkgever krijgt van de politie dus niets te horen.

Het zou kunnen dat de politie aanwijzingen tegen je heeft die je verdachte kunnen maken. Dat kan zijn de gelegenheid om de goederen te stelen zijn bijvoorbeeld, of bepaalde voorkennis die een inbreker gehad moet hebben en die jij had. Wanneer het een 'normale' inbraak betreft met braaksporen, en het enige verleden dat jij met de politie hebt winkeldiefstal is, zou ik zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken. Inbraak is een veel ernstiger misdrijf, waar mensen niet vanuit het niets aan beginnen. Alleen een verleden met winkeldiefstal, hoe erg dat ook is, is niet voldoende om aannemelijk te maken dat je ook een inbreker bent.

Doe lekker rustig aan en trek je niets aan van die inbraak. Als je het niet gedaan hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Je bent op de goede weg, maak je geen zorgen dat dit roet in het eten gooit!