Hoe lang mag ik volgens de wet iemand laten logeren in mijn huurwoning?

Een vriendin uit te buitenland zal 24 dagen logeren in mijn huurwoning. Mag het volgens de wet? Uiteraard, zal ik in die tijd ook in mijn huurwoning wonen. Dank!

6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer ze een visum heeft, mag ze bij je logeren.
Er zijn wel regels over "samenwonen" wanneer je een bijstandsuitkering hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011, Houd er rekening mee dat als het om een logeerpartij gaat van een vriendin uit Rusland er bijzondere verblijfsregels van toepassing kunnen zijn. Uw verhuurder echter heeft niets te maken met de logeerpartij, dat is uw persoonlijke zaak.
tinus1969
6 jaar geleden
Let er op dat sommige gemeentes hier blijkbaar aparte bepalingen aan stellen; zo heeft Amsterdam een termijn van 30 dagen (gericht op AIRBNB verhuur).
carmel163
6 jaar geleden
Je moet hiervoor je huurcontract goed doorlezen. Dit is niet via een wet geregeld, dit zijn afspraken tussen verhuurder en huurder.

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat de verhuurder wakker ligt van een extra persoon voor die periode zolang alles in orde blijft en de huur betaald wordt. Ik zit voor mijn werk regelmatig wel meer dan 3 weken in een appartement of hotel in het buitenland, en daar wordt helemaal niet raar over gedaan. Ik denk dat de wettelijk termijn van 3 maanden waarin toeristen hier in Nederland kunnen verblijven als leidraad kunt nemen voor de periode dat er iemand tijdelijk bij je logeert(dus niet meebetaalt aan de huur)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Het is aan de huurder van de woning om te bepalen wie met zijn toestemming in het huis mag wonen als in het huurcontract niets specifieks hierover staat vermeld (bv betrekking op overbewoning). Ook voor de duur van zo'n bezoek zijn geen wettelijke regels. Alleen als een buitenlandse gast zich in laat schrijven op het huuradres is er van logeren geen sprake meer. Dat gaat pas spelen als de buitenlandse gast langer dan vier maanden in Nederland verblijft.
Wouter2011
6 jaar geleden
Buurmannetje en JoanDArc,
Dank!