ik wil een batterij met brievenbuspost verzenden. Mag dat?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Webwinkels versturen ook batterijen per post.

Het beste antwoord

Ja hoor, als die door de brievenbus past kan dat. Een batterij is niet verboden zoals een accu.

Toegevoegd na 2 minuten:
Herstel: het was voor 1 januari verboden om batterijen met lithium te verzenden:

Wijzigingen in de internationale regelgeving maken het per 1 januari 2013 mogelijk om, onder strikte voorwaarden, lithium met de post te vervoeren.

Lithium is een veel voorkomende stof in batterijen en cellen. Deze stof is geclassificeerd als gevaarlijk vanwege de kans op oververhitting en ontploffing. Waar het voorheen niet toegestaan was om lithium door de lucht te vervoeren, zijn de regels recent aangepast.

Vanaf 1 januari 2013 is het mogelijk om onder specifieke voorwaarden apparaten met lithiumbatterijen en/of cellen naar het buitenland te versturen. Het lithiumgehalte in een batterij mag bijvoorbeeld niet hoger zijn dan 2 gram/100 wh en in een cel niet meer dan 1 gram/20 wh. Dit betekent dat een mobiele telefoon of laptop wel aangenomen mag worden, maar een accu voor een elektrische fiets niet. Er mogen verder maximaal 4 cellen of 2 batterijen in een apparaat zitten per zending, de batterijen mogen niet beschadigd of defect zijn en ze mogen geen potentie voor oververhitting of kortsluiting hebben.

De gewijzigde regelgeving biedt nieuwe kansen en mogelijkheden voor PostNL en haar klanten. Het is daardoor nu mogelijk om klanten die apparaten met lithiumcellen of – batterijen door de lucht willen versturen, ten dienste te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pinnetje
11 jaar geleden
dank Pelle,
Weet je ook of een magneet is toegestaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag want hier: http://www.postnl.nl/zakelijk/post/verzendvoorwaarden/ staat het niet bij maar hier staan wel adviezen: http://www.supermagnete.de/dut/faq/shipping
pinnetje
11 jaar geleden
dank!

Andere antwoorden (1)

Het verzenden van batterijen mag gewoon via de post.
In tegenstelling tot het eerdere antwoord,ook het verzenden van Accu's is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom mag deze accu niet verstuurd worden dan: http://www.onderhoudslader.nl/nl/Accus/producten-42589-VMF-VDC31M,-105-Ah-onderhoudsvrije-calcium-accu-alleen-afhalen.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 1 januari 2013 zijn de regels voor het verzenden van batterijen en accu's gewijzigd.
Het is zelfs nu toegestaan om accu's met losse zuurpakketten te verzenden via de post.