Mijn scooter uitlenen aan oudere kameraad zonder rijbewijs strafbaar?

Hallo!
Een kameraad van mij zit in een lastige situatie en heeft geen vervoer voor hem en zijn zoontje, ook heeft hij geen rijbewijs.
Er is mij gevraagd of ik een scooter op naam kan zetten en verzekeren. ( dit betaald hij uiteraard) zodat hij op de scooter kan rijden met zijn zoontje en weer de normale dingen met hem kan doen.
Klinkt allemaal leuk en aardig en ben altijd bereid iemand te helpen, vooral als het om kleine kinderen gaat. Maar wat voor een risico's draag ik hiermee?
Als hij een ongeluk maakt, ben ik dan aanspreekbaar? Of als hij aangehouden word etc?
Uiteraard word er gedaan alsof ik niet wist dat hij geen rijbewijs had, deze zorgen wilt hij wel dragen als hij gepakt word.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En ik wil graag weten, op welke manier hij mij eventueel te pakken kan krijgen mochten we een keer ruzie willen krijgen of wat dan ook, je weet maar nooit
ronron1212
3 jaar geleden
Laat hij gewoon een scooter rijbewijs halen dan is hij instaat om dat ding te verzekeren. Onverzekerd rijden is niet handig als er ongelukken van komen betaald hij alle kosten.
tinus1969
3 jaar geleden
Doe. Dit. Niet.
Je bent katvanger bij een verzekeringsfraude. Als de verzekeraar hier achter komt ( bv na een ongeluk) draai JIJ op voor de kosten en kom je nog op een zwarte lijst ook, waardoor je problemen krijgt met al je verzekeringen.
Antoni
3 jaar geleden
Wie geen vervoer heeft, zal gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of van een taxi of een beroep moeten doen op buren, familie of andere bekenden, zodat hij met hun auto kan meerijden. Afzien van de reis of de reizen is ook een optie. Veel eenvoudiger kan het niet worden gezegd.
Castle
3 jaar geleden
Als hij iemand aanrijdt en die persoon moet naar het ziekenhuis....en dit hoeft niet eens zijn schuld te zijn....wie denk je dat dat gaat betalen? Als die persoon blijvend letsel overhoudt ben je nog verder van huis. Ze trappen er niet in dat je niet wist dat hij geen rijbewijs had. De verzekering zal niets betalen en dit komt dan uit jouw potje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vraag je eens af waarom hij geen hulp vraagt/krijgt van familie of collega's. Zij kennen zijn betrouwbaarheid en betaalgedrag... Jij ben verantwoordelijk voor alle betalingen, de verkeersboetes, de schades, de ongelukken etc. etc. Dus zoals hierboven al is gezegd: doe - dit - niet - en nooit!
Ik snap dat je iemand wilt helpen, maar dit soort afspraken zijn gedoemd slecht af te lopen.
Je kunt hem helpen door hem te wijzen op een OV-kaart of de weg naar een rijbewijs, of samen naar de kringloop te gaan voor een stevige fiets.
En laat je geen schuldgevoel aanpraten dat je niet op zijn verzoek in kunt gaan. Hij vindt vast wel een andere oplossing als er vervoer nodig is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Nick024, jou vraag en plannen om een scooter zo te laten registreren op naam van jouw "vriend" is één opsomming van liegen en bedriegen. Trek zelf je conclusies.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Hoe help je zijn zoon ermee door hem zonder rijbewijs mee te laten nemen op een scooter? Dat lijkt me nogal een risico, voor het kind ook. En: je wilt weten of / hoe je kameraad je kan pakken als jullie ruzie mochten krijgen. Maar op de kortere termijn: deze "kameraad" pakt zijn medeweggebruikers door onverzekerd rond te rijden. Als je wordt aangereden door zo'n jurk ben je helemaal jarig, want hij zal vást de schade niet kunnen / willen betalen, en jij waarschijnlijk ook niet? Dat betekent dan dat je het slachtoffer van zo'n ongeluk nog meer dan nodig is laat opdraaien voor de schade, hoe groot die ook is (en geloof me, een "relatief klein" ongeluk kan levenslange schade opleveren! En IEDEREEN denkt /zegt dat een ongeluk hem of haar niet zal overkomen - en toch gebeuren er ongelukken.….

Antwoorden (1)

je kameraad kan ook een fiets ergens vandaan halen. Of gaan wandelen met kind.En dat smoesje dat je niet wist dat hij geen rijbewijs heeft, daar trappen ze niet in. Jij bent verantwoordelijk voor jouw scooter en wat daar mee gebeurt. Dus gebeurt er iets wat niet onder de dekking valt(geen rijbewijs) dan ben jij verantwoordelijk. En kun je betalen, en zie dat geld maar eens terug te krijgen bij iemand die zegt dat hij geen geld heeft
anneliez
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.. Ik heb een te goed hart voor deze maatschappij denk ik