Wat voor extra ruimte krijgt het Openbaar Ministerie bij bij het gerechtshof na het instellen van een volgappel?

Op nu.nl stond dat het OM in de zaak Robbert M. volgappel instelt:

Het Openbaar Ministerie heeft bekend gemaakt ook hoger beroep te zullen aantekenen. Dat heeft een woordvoerder van het OM donderdag bekendgemaakt.

Het gaat gaat om een zogeheten volgappel: hoger beroep dat wordt aangetekend als een verdachte dat ook heeft gedaan. ''Dat geeft het OM meer ruimte tijdens het proces bij het gerechtshof'', aldus de woordvoerder.

http://www.nu.nl/binnenland/2823945/robert-m-in-hoger-beroep-vonnis.html

Wat voor extra ruimte geeft dit aan het OM in vergelijking met als ze geen volgappel hadden aangetekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Als ze niet (in tegenstelling tot Robert M.) in beroep zouden gaan, kunnen ze niet meer eisen dan de 18 jaar cel + TBS die door het Openbaar Ministerie nu geëist is. Nu zij ook beroep aantekenen, is het voor hen mogelijk om eventueel een hogere straf te eisen.