Een paspoort kopiëren om te bewaren in een databank, bijvoorbeeld door een uitzendbureau, mag niet. Welke overheidsdienst ziet daar op toe?

Bij welke overheidsinstantie kun je dergelijke praktijken melden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
in een personeelsdossier hoort een kopie id of paspoort dus hoezo mag niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen werkgevers en banken mogen dit doen.

Antwoorden (1)

In een personeelsdossier of in de loondadministratie van een organisatie moet een kopie van een identiteisbewijs worden opgenomen. Dit moet op het moment dat iemand in dienst treedt bij een bedrijf en is verplicht vanuit de belastingdienst.

Dit betekent niet dat zomaar in iedere databank dit soort informatie mag worden opgeslagen. Er wordt nogal streng gelet op de de privacy in Nederland en administraties en registraties waarin persoongegevens zijn opgenomen moeten gemeld worden bij College Bescherming Persoonsgegevens. Dit is tevens de instantie die hierop controle uitvoert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dus de KPN was destijds in overtreding door een kopie te maken vij het aanvragen van een telefoon.
En BoRent bij het lenen van een aanhanger en een kettingzaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er van af wanneer destijds was omdat de WBP pas in 2001 van kracht is geworden en deze weer een aanpassing is van de wetgeving van 1989. En ik ken de inhoud van die laaste wet niet (noch van de wet en regelgeving daarvoor). Daarnaast kan het zomaar zijn dat BoRent op basis van bestaande wet en regelgevuing deze informatie wel degelijk mag vastleggen onder de voorwaarde dat de administratie als register is aangemeld bij het CBP en het CBP dit heeft goedgekeurd. Daarnaast is er nog een praktisch punt (wat bijvoorbeeld ook op vakantie geldt). Als je de informatie niet overhandigd kan men zeggen dat je niet kunt huren (op vakantie afgeven paspoort voordat je je hotelkamer krijgt). Je kunt wel op je strepen gaan staan maar daar heb je jezelf het hardste mee. Een ander punt is dat de informatie op bijvoorbeeld je paspoort nu ook weer niet zo heel erg geheim is. Feitelijk is het enige wat echt relevant is het BSN-nummer omdat dat nummer de mogelijkheid biedt om allerlei informatie te koppelen en integreren en eventueel te frauderen (als men weet hoe dat moet). Je kunt dat bijvoorbeeld ondervangen door zelf een kopie te maken waarop het BSN-nummer uitgezwart is.