Wat is nou eigenlijk de reden waarom de politie boetes geeft voor het NIET dragen van een veiligheidsriem?

Uiteindelijk heeft het wel of niet dragen van een veiligheidsriem te maken met eigen risico! Met het niet dragen van een gordel breng je de verkeersveiligheid op geen enkele manier in gevaar, en je verhindert er verder geen enkele verkeersdeelnemer mee terwijl bij alle andere boetes wat de politie kan uitdelen daar wel altijd sprake van is. Dus kan iemand mij een fatsoenlijk reden geven?!?!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
jc54
13 jaar geleden
Zij zijn er als eersten bij om jou weer bij elkaar te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is toch een paar dagen geleden ook al gesteld?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ken iemand die nog altijd flinke last heeft van een auto-ongeluk waarbij hij betrokken was. Hij was weliswaar puur slachtoffer, en hij is er lichamelijk helemaal bovenop gekomen. Hij ziet echter nog steeds de beelden voor zich van de hersenen die uit het hoofd van de veroorzaker blubberden. Ik vind dit een fatsoenlijke reden om enkele elementaire beschermingsmaatregelen verplicht te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad al gesteld. Maar dat is deze vraagsteller (als het geen alter ego is) niet kwalijk te nemen: haydy zelf of de mods (ik vermoed de eerste) heeft de vraag weer verwijderd.

Antwoorden (11)

Om JOU te beschermen voor de meest nare letsels die je kunt oplopen bij het niet dragen van de gordels. Ik zal je de foto's besparen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat denk je dat het de gemeenschap kost, wanneer jij de rest van je leven door je eigen schuld werkloos in een rolstoel zit?
Kortom: Als je geen veiligheidsriem draagt en je wordt op een gegeven moment uit je auto gelanceerd met alle gevolgen van dien, kost het onwaarschijnlijk veel geld om jou te onderhouden de rest van je leven.
Dat is makkelijk te voorkomen door een eenvoudige veiligheidsriem. Daarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks eigen risico: wie jou na een ongeluk van straat moet schrapen wordt et jouw onverantwoordelijke gedrag geconfronteerd. Net zoals we na een eventueel ongeluk van een niet-gordeldrager allemaal meebetalen aan de zorgkosten om iemand op te lappen (indien dat nog mogelijk is). Denk niet dat het alleen jezelf aangaat, want stel dat er iets gebeurt, zelfs al zou het je eigen schuld niet zijn, denk aan een andere auto die jou aanrijdt: dan verwacht je toch hulp als je verkreukeld op straat ligt?
Er zijn dus goede redenen om het dragen van de gordel te verplichten, en je hebt je aan die regel te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan slecht tegen de rotzooi die het geeft op de weg als jij "door eigen schuld" opgeruimd moet worden.
Zij willen dat risico niet nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de wetgever er een verplichting van heeft gemaakt en jij daar niet aan voldoet! Simple comme bonjour.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow easy tiger, het is maar een vraagje!!! Ik zeg toch niet dat ik zelf geen gordel draag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook maar een ( logisch ) antwoordje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit geen waardevol antwoord. Vandaar de - die ik gegeven heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van jou zie ik überhaupt geen antwoord! Kwestie van beste stuurlui? Of gewoon bang minnetjes te krijgen?
je gordel is er om JOU te beschermen, en niet voor een ander...
want het lestsel wat je kan oplopen, als het uberhaupt overleeft, moet het niet waard zijn dat jij het risico wilt lopen..

ik heb al meer dan 10 jaar vrijstelling voor het dragen van de gordel vanwege medische redenen, ik hoef dus niet... maar ik draag hem altijd, gewoon om mezelf te beschermen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al in de bovenstaande antwoorden word vermeld is het om jouzelf te beschermen, maar ook onnodig letsel waar wij als samenleving voor opdraaien.

Bovendien, en dat is de belangrijkste reden, is de overheid verplicht om zijn burgers te beschermen. Deze verplichting staat bijvoorbeeld gelijk aan de verplichting dat de overheid zijn burgers moet informeren over wat dan ook.

En even goeie vrienden, zo moeilijk is het toch niet om hem even om te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom je zegt dat het raar is, vind ik ook vreemd. Waarom zou je voor iets geen boete moeten krijgen als dat iets de enigste in zijn soort is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappelijk is bewezen dat een gordel mensenlevens redt en mede door dit soort onderzoeken is er een draagplicht ingesteld.
Gelijk aan die van bijvoorbeeld de bromfiets/motorhelm. Regels moeten/mogen gehandhaafd worden en daarom kan je een bekeuring krijgen.
Natuurlijk zijn er mensen die hun leven te danken hebben aan het feit dat ze de gordel niet droegen, maar dat is wel een forse minderheid bij ongevallen.
Overigens iemand die uit een auto wordt geslingerd en op een rijbaan terechtkomt kan voor het overig verkeer volgens mij best als gevaarlijk worden gezien.
Krijg je brokken en blijkt er geen gordel te zijn gedragen dan kan er verzekeringstechnisch ook nog weleens eea gebeuren. Je ben dan nl vaak niet voldoende voorzichtig geweest om letsel ed te voorkomen hetgeen kan betekenen dan je geen aanspraak kan maken op afgesloten verzekeringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag eens aan je familie en andere dierbaren hoe ze het zouden vinden als je een ernstig ongeluk kreeg, en je had je riem niet om.
Niemand vindt de riem leuk, maar het ding redt wel mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je de wet overtreedt. De politie is de contolerende macht van onze wetten en bij geconstateerde overtreding deelt hij gratis een bekeuring uit in de hoop dat je er iets van leert en om de staatskas te spekken.
Ik ga niet uitleggen wat de veiligheidsaspecten hierbij zijn en de invloed op de premie ziektenkostenverzekering, want die zijn voor dovemansaren niet ontvankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"want die zijn voor dovemansoren niet ontvankelijk."
Toe maar......: tegelijk ook maar een oordeel over iemand geveld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lok je uit met zo"n vraag. Smitske weet natuurlijk ook wat de gevolgen kunnen zijn van het niet dragen van een veiligheidsriem.