Hoe komt een roepnaam op 'officiele documenten' te staan?

Ik ben op het moment 38 weken zwanger en we vernoemen onze dochter naar mijn oma en mijn man zijn opa. Haar naam wordt: Annechien Teunise. Mijn oma werd altijd Annie genoemd en dat willen we ook graag bij onze dochter gaan doen maar hoe werkt dit? Ook qua aangifte doen? Komt haar roepnaam ook op haar ID te staan? Als we haar ergens inschrijven en we zeggen dat ze Annie heet, komen daar problemen mee? Leek ons allemaal erg leuk zo'n roepnaam, maar we willen natuurlijk niet dat het voor problemen of onduidelijkheid gaat zorgen. Wie kan en wil ons helpen..? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K

Antwoorden (1)

Nee, je roepnaam komt niet in officiële documenten, als je paspoort, rijbewijs of ID, daar komen alleen je voornamen in, wat je kunt doen is je dochter officieel Annie Annechien noemen, dan komt de naar Annie wel op die documenten. Of als je alleen de naam Annie geeft en Annechien helemaal laat vervallen. Je moet je dochter aangeven met de officiële voornamen, anders heet ze geen Annechien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct.
Haar officiele naam zal dus atlijd Annechien zijn, maar op school kan ze gewoon Annie genoemd worden. Sterker nog, ze kan ook Laura, Klazien of Kayleigh genoemd worden :-). De officiele naam zal worden genoemd bijvoorbeeld op een middelbare-schooldiploma, bji een huwelijk, een doop etc.