Moet ik na prive-verkoop van auto nog eventuele reparatie betalen?

Twee jaar geleden een Mercedes A class tweede hands gekocht. Van het begin af aan , bij het parkeren, was er iets geluid te horen bij het extreem links of rechts draaien van stuur garage: mogelijk de stuurbekrachtiging).
Verder geen probleem bij het rijden.
Bij garage werd toen niets gevonden en het probleem is altijd gebleven,
maar werd ook niet erger.
Auto is afgelopen 2 jaar voornamelijk als 2e auto lokaal gebruikt en op de snelweg werd nooit
echt hard gereden.

Twee weken geleden heb ik de auto prive verkocht en de nieuwe eigenaar heeft natuurlijk een half uurtje proef gereden. Er is cash betaald, ik heb het vrijwaringsbewijs en we hebben beide een verklaring ondertekend dat de nieuwe eigenaar vanaf 1/2/2014, 12 uur, tijdstip van verkoop, volledig verantwoordelijk is voor de verdere kosten van de auto.
Nu, twee weken later, ben ik door de nieuwe eigenaar gebeld.
Zijn vrouw merkte dat op de snelweg bij 100+km/uur, het stuur onstabiel werd en ze is gestopt.
Bij de ANWB werd gevonden ‘dat er een serieus problem met de voorwiel-ophanging is ‘.
Kosten van reparatie: 1200 – 1600 Euro en de nieuwe eigenaar will dat ik betaal omdat ik hem
niet alle informatie zou hebben gegeven.
Anders wil hij de verkoop ongedaan maken.
Moet ik betalen en kan hij de verkoop ongedaan maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
de verklaring lijkt me glashelder en ik zou 'm geen rooie rotcent betalen

Het beste antwoord

Jij hebt als particulier iets verkocht aan een ander. Jullie hebben een koopovereenkomst gesloten. Vervolgens beweert de tegenpartij dat jij een gebrekkig product hebt geleverd.

In eerste instantie geldt voor de koper dat hij hier een grotere onderzoeksplicht, aangezien de koop is verricht bij een particulier. Jij hebt een mededelingsplicht, maar jij wist er niets van af en daarnaast kon de garage ook niets vinden.

Indien de koper een niet al te hoge prijs heeft betaald, dan mag hij ervan uitgaan dat het een en ander kan schorten aan de auto. Hij had de auto daarom voorafgaand aan de koop naar de garage moeten brengen om te zoeken naar gebreken. concluderend kan gezegd worden dat jij je plicht als verkoper hebt nageleefd.

De koper wil de koopovereenkomst vernietigen. Dat kan alleen indien er een vernietigingsgrond aanwezig is.zoals dwaling. Dat is hier echter niet het geval.

Kortom de koopovereenkomst blijft staan en kan niet vernietigd worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Indien je niet wilt betalen dan hoeft dat ook niet in dit geval. Aldus heb jij geen verplichting. Daarnaast moet de tegenpartij ook bewijzen dat ditzelfde al bestond bij de aankoop en niey naderhand pad is ontstaan. Het is wel heel et jammer voor de kopers, maar ze hadden om een keuring kunnen vragen bij de garage, tenzij jij hun dit hebt belemmert.

Toegevoegd na 1 dag:
Zou de verkoper in kwestie geen particuliere verkoper zijn, maar een professionele verkoper/autodealer, dan gaat de meldplicht voor de onderzoeksplicht. Dan zou het er minder rooskleurig uitzien voor de verkoper. In dat geval zou het gebrek wellicht wel kunnen worden toegerekend aan de verkoper(uitspraak Van geest/Nederlof).

Koop je dus een auto bij een particulier vraag dan of je alle keuringen mag uitvoeren en doe zorgvuldig onderzoek. Daarnaast kun je nog in de koopovereenkomst nog opnemen als ontbindingsvoorwaarde, dat de koop automatisch ontbonden wordt indien er zich grote gebreken voordoen. Dit wordt ook wel een exoneratieclausule genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

blijkbaar is de koper een beetje in de war, want de regel die hij van toepassing acht, is enkel geldig bij koop van een huis. "verborgen gebreken".

bij al het andere wat tussen particulieren van hand wisselt is koop=koop en daarna basta!

NIET betalen.