wat is het wetnummer van de wet, dat het niet strafbaar is om een wifi te hacken van de buren of andere mensen, ik las het in de krant namelijk?

Ik las in de krant dat het niet strafbaar is, ik gebruik het niet om illegale dingen mee te doen, maar om gewoon op internet te kunnen bij kennis-en die zelf geen internet hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet een wetsartikel, het is een interpretatie van een rechter. Deze stelde dat het niet het ontnemen van goederen is en derhalve de andere partij geen schade toegedaan wordt. Dit geldt alleen voor het gebruik van internet, als je een computer op het netwerk ingaat ben je wel strafbaar.

Het beste antwoord

De gedraging is daarmee van een heel andere orde dan die is strafbaar gesteld in artikel 138a van het Wetboek van Strafrecht. Gelet hierop is het hof van oordeel dat bij het gebruik maken van een (al dan niet beveiligde) internetverbinding van een ander, waar het aan de verdachte verweten handelen op neerkomt, die persoon niet in enig door artikel 138a, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht beschermd belang wordt geschaad. Dit gedrag moge maatschappelijk ongewenst zijn in zoverre dat derden gratis ‘meeliften’ op een gewoonlijk door de rechtmatige gebruiker betaalde internetverbinding die daarmee als regel aan bandbreedte verliest, strafrechtelijk relevant is het niet.

Er zitten nog wat haken en ogen aan, het is strafrechterlijk niet aan te vechten. Maar wel civielrechterlijk:

Wel onrechtmatig
De rechter oordeelt dus dat het meeliften op andermans internetverbinding niet strafbaar is. In het vonnis wordt iedere keer expliciet gesproken over een "al dan niet beveiligde internetverbinding". Ook het inbreken op de router van de buurman om gebruik te maken van zijn internetverbinding is niet strafbaar volgens het Hof.

Dat betekent niet dat alles nu zomaar kan. "Civielrechtelijk is het gewoon onrechtmatig", zegt strafrechtadvocaat Mathieu van Linde van Blokzijl Advocaten. "Je zou iemand kunnen aanklagen en zeggen: ik heb schade geleden want mijn bandbreedte is afgenomen. (...) Dan moet je aantonen wat die schade precies is. Maar strafrechtelijk is zo iemand volgens het Hof van Den Haag in ieder geval niet aan te pakken."