erven stiefkinderen mee gelijk wettelijke kinderen ?

Heb zelf 2 kinderen uit 1ste huwelijk. Met 2de huwelijk heeft partner zelf ook 2 kinderen uit haar 1ste huwelijk. Heb eigen huis. Dus partner woont bij mij in met haar 2 kinderen. Wij zijn gehuwd zonder contract. Wat na mijn overlijden ? Erft mijn 2 wettelijke kinderen alleen mijn woning ????? Of komen de stiefkinderen ook in aanmerking ??????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

Wilsrecht en vruchtgebruik

Door de wettelijke verdeling komen alle goederen van de nalatenschap bij de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner terecht. Pas als hij of zij overlijdt, erven de kinderen. Soms zijn dit kinderen uit een eerder huwelijk. Hierdoor kunnen goederen via de stiefouder bij de stieffamilie terechtkomen.

Als er sprake is van stieffamilie hebben de kinderen de mogelijkheid hun eigen positie te versterken. Zij kunnen dan een beroep doen op het wilsrecht en krijgen goederen in eigendom ter waarde van de vordering die zij hebben op de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner. Hoewel de kinderen nu eigenaar zijn, mag de echtgenoot of geregistreerde partner tijdens zijn of haar leven wel zelf de goederen blijven gebruiken. Dat heet vruchtgebruik.

Erfenis stiefkind

Ook kan in een testament een stiefkind tot erfgenaam benoemd worden en worden betrokken bij de wettelijke verdeling. Het stiefkind krijgt dan dezelfde positie als het eigen kind van de erflater. Volgens het versterferfrecht erft een stiefkind immers niet van een stiefouder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen erkende kinderen en biologische kinderen erven van hun ouders.

Nu kan via de partner wel geërfd worden. Volgens de volgende situatie.

Twee partners zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Een van de partners overlijd en de andere partner erft alles.
Als nu de andere partner ook overlijd dan erft zijn of haar kinderen alles.
Dit gebeurt als er nix geregeld is. Of als er gehuwd is zonder contract.