Wat moet je wegstrepen bij een kopie van je ID kaart,als men er op staat eenkopie te ontvangen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
23K

Antwoorden (2)

Je moet die velden weghalen waarmee identiteitsfraude gepleegd zou kunnen worden.
Ik zou het volgende weghalen:
- Document nummer
- doopnamen, alleen de eerste naam laten staan
- Geboortedatum (hebben ze toch niets aan)
- BSN nummer (dit is wrs de meest belangrijke!)

Afgifte datum en verloop datum kan je weghalen, maar bovenstaande is m.i. belangrijker

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging van de gemeente Emmen:

Geeft u toch een kopie af? Help dan misbruik te voorkomen. Want fraudeurs maken vaak misbruik van de kopieën van een identiteitsbewijs. De meeste burgers zijn zich niet bewust van het risico dat zij lopen als zij een kopie afgeven. Om misbruik te voorkomen, is het verstandig erop te zetten waar de kopie voor is, met datum. Het burgerservicenummer kan onleesbaar gemaakt worden, zowel op het document als in de strook cijfers onderaan, als het verstrekken van het nummer niet wettelijk verplicht is.

Schrijf op de kopie:

1.dat het een kopie is
2.aan welk bedrijf u de kopie geeft
3.de datum waarop u de kopie afgeeft
Zo maakt u het fraudeurs moeilijk om de kopie te bewerken.
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Schrijf op de kopie: 1.dat het een kopie is
2.aan welk bedrijf u de kopie geeft
3.de datum waarop u de kopie afgeeft
Zo maakt u het fraudeurs moeilijk om de kopie te bewerken. Waar schrijf je dat op de kopie?
Op het blaadje of op de afbeelding zelf?
Thecis
10 jaar geleden
Op de kopie, over het plaatje van je ID bewijs.
Alles om fraudeurs het zo lastig mogelijk te maken.
Je mag het volgende wegstrepen als je een kopie van je ID meegeeft aan een instantie die dat wettelijk niet verplicht is (instanties die dat wel zijn, zijn bijvoorbeeld de bank of je werkgever):
- Jouw pasfoto hoeft niet zichtbaar te zijn
- Het BSN-nummer en de nummerbalk. Organisaties, anders dan de overheid, mogen alleen het BSN-nummer gebruiken als dat wettelijk is geregeld (naast de werkgever). Deze lijst staat onderaan als link.

Er wordt geadviseerd om over je pasfoto heen een tekst te zetten met daarop 'Inzage verzoek', de instantie en de datum. Hiermee voorkom je dat er fraude kan worden gepleegd. Hieronder vindt je een voorbeeld hoe zo'n ID eruit mag zien.

Waarom deze dingen weggestreept worden en voor nog meer informatie verwijs ik je naar de eerste link onderaan.