Mogen ze een WOB verzoek afwijzen?

Ik had een WOB verzoek gedaan en schriftelijk antwoord,
Nu word ik gebeld en ze wijzen het WOB verzoek af,
Kan dat
Ik wou de reden weten van afwijzing

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Afhankelijk van de vraag kan/mag het geweigerd worden.
Zie bijvoorbeeld https://www.zylab.com/nl/blog/afwijzing-wob-verzoek-maar-waarom-dan
tinus1969
een jaar geleden
Je hebt recht op schriftelijke afwijzing van je verzoek. Zulke afwijzingen zijn soms terecht, soms niet.
Tegen de afwijzing kun je in bezwaar gaan, tot de hoogste rechter aan toe. Mag ik vragen wat je voor WOB verzoek je had gedaan?
klep
een jaar geleden
Ik had een afwijzing van
Art36 Participatiewet
Ik wou daar de reden van weten
tinus1969
een jaar geleden
@klep;
"Ik had een afwijzing van
Art36 Participatiewet
Ik wou daar de reden van weten"
Wat heb je precies gevraagd?
teusvh
een jaar geleden
Beetje flauw wel. Ze hadden met je moeten overleggen hoe ze je konden helpen, en of je wellicht bedoelde bezwaar te maken tegen de afwijzing. Moet je nu wel doen! Mits binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit. Mogelijk/waarschijnlijk is het besluit onvoldoende gemotiveerd, en is dat dan de reden van je bezwaar. In een WOB-verzoek (heet tegenwoordig WOO) kun je slechts vragen naar bestaande documenten en andere gegevensdragers. Ook daar moet een besluit op komen, en kunnen ze niet afdoen met een telefoontje. Het besluit inhouden natuurlijk dat de documenten waarnaar je lijkt te vragen niet bestaan.
teusvh
een jaar geleden
Had moeten staan: Het besluit KAN inhouden natuurlijk.....
tinus1969
een jaar geleden
Kortom, een WOB verzoek was niet de juiste weg, omdat het over jouw aanvraag ging. En nu ben je een paar weken verder en kun je geen bezwaar meer maken tegen je afwijzing.

Antwoorden (1)

Ja, ze mogen een Wob-verzoek afwijzen. En in de praktijk gebeurt dit ook vaak
Indienen van een Wob-verzoek mag zo vaak als je wilt.. Maar indienen wil niet zeggen: in behandeling nemen.
Als het Wob-verzoek volgens de regels is ingediend en redelijk is, dan kun je op afhandeling rekenen.
In de praktijk zijn veel Wob-verzoeken niet serieus en gericht op financieel gewin van de verzoeker. Dan wordt een Wob-verzoek niet in behandeling genomen.
Het aantal niet serieuze Wob-verzoeken was zo groot, dat in 2016 een wet van kracht is geworden, de Wet voorkoming misbruik van de Wob.
https://www.barentskrans.nl/nieuws/de-wet-ter-voorkoming-misbruik-wob/
een jaar geleden