Waarom staat Dino S met volledige achternaam in het nieuws? Dit mag toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hierbij een stukje over het publiceren van naamsgegevens van verdachten:

Voor de publicatie van de namen van verdachten heeft de hoogste man van het OM, Harm Brouwer, toestemming gegeven. Andere criteria zijn dat de personen verdacht worden van een delict waarop een gevangenisstraf van ten minste acht jaar staat en dat er recidivegevaar is. De inzet van andere opsporingsmethoden moet onvoldoende zicht bieden op aanhouding.

Voor de pers geldt volgens mij een gedragscode om de volledige naam niet te publiceren, maar niet iedereen houdt zich daaraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat het niet zijn echte naam is, maar bijvoorbeeld zijn artiesten naam. (niet dat het een artiest is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou een spreek fout kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bepaalde gevallen en slechts na een veroordeling mag dit wel.
Een algemeen antwoord over wanneer wel of niet is niet te geven. Hierover bestaan richtlijnen.
Kijk voor meer informatie op de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Code voor de Journalistiek

XII. Anonimisering

"Onevenredig nadeel van herkenbaarheid" ontstaat alleen als herkenbaarheid door een publicatie groter wordt dan ze al was. Doordat via internet veel informatie wordt verspreid door niet-journalisten die zich niet gebonden achten aan terughoudendheid, ontstaat de facto vaak een situatie waarin anonimisering geen doel meer dient; de betrokkene heeft inmiddels de algemene bekendheid die volgens de Raad voor de Journalistiek een grond kan zijn om de naam van een verdachte of veroordeelde toch te noemen (iets anders zou in de woordkeus van de Raad "belachelijk" zijn). Zo zijn de achternamen van de moordenaars van Pim Fortuyn en Theo van Gogh dankzij internet inmiddels algemeen bekend. Let wel: hiermee is niet gezegd dat alle verdachten voortaan altijd met naam en toenaam moeten worden genoemd, louter omdat er een kans bestaat dat hun anonimiteit ergens op internet wordt doorbroken. Het gaat erom dat het net ons in specifieke situaties voor voldongen feiten kan plaatsen. Een kans is niet hetzelfde als een feit.
AlphaLimaSierra